Kampen om talangerna skapar nya rekryteringsvägar

Allt fler företag vittnar om att det är svårt att hitta och rekrytera talanger. Ett yrke som är eftertraktat är programmerare och för att fånga dem testar Blocket en ny rekryteringsväg genom utmaningen Easter Eggs.

Easter eggs är ett begrepp inom programmeringskretsar och utmaningen går ut på att hitta tio dolda budskap och överraskningar som Blockets egna programmerare avsiktligt gömt på företagets sajt. Ett känt exempel på Easter eggs är att vid sök på ordet tilt, alltså luta, på Google så lutar sidan.

Blockets förhoppning med utmaningen är att attrahera duktiga programmerare genom en kampanj som vänder sig direkt till den yrkeskategorin.

– Förr kunde företag luta sig tillbaka och vänta på ansökningar men nu måste man kommunicera i nya kanaler och hitta nya sätt för att rekrytera talanger, säger Martina Ehn, HR-manager på Blocket.

Tävlingen har smygstartat och pågår under påsken. De som löser utmaningen och placerar sig högst upp på listan kommer att bli kontaktade av företaget för intervju. Hitintills har över 500 personer deltagit.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.