– Det är självklart jätteroligt, både förvånande och väldigt hedrande. Det var verkligen eliten som var med. Det var inget vi räknade med, att vi skulle slå både Volvo och Scania, säger Ing-Marie Larsson, kvalitets- och utvecklingschef.
Det nya kvalitetspriset delades ut på sluttampen av den europeiska kvalitetskonferensen som hölls i Göteborg i veckan. Swedish Team Excellence Award har instiftats för att uppmärksamma goda exempel och är tänkt att inspirera fler team att satsa på kvalitetsarbete.
– En av de svåraste uppgifterna är ofta att göra människor övertygande om att det lönar sig att jobba med kvalitet, sade Lars Sörqvist, som varit ordförande i juryn, vid prisceremonin.
Prisade förut
Karlskoga lasarett drog det längsta strået av de sex finalisterna och fick motta prisplaketten, som fått namn efter kvalitetsnestorn Lennart Sandholm, ur händerna på Lennart Sandholm själv.
Det är inte första gången Karlskoga lasarett prisas i kvalitetssammanhang. 2012 fick de Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Här kan du läsa en längre artikel om deras kvalitetsarbete, som lyckats tack vare ett djupt engagemang hos medarbetarna. Ing-Marie Larsson tror att priset kan bidra till att skapa mer stolthet i organisationen.
– Det är alltid betydelsefullt att kunna visa upp att det jobba vi gör uppmärksammas av andra. Men det viktigaste är att det gagnar våra patienter och medarbetare.
Bakom priset står en mängd aktörer: SIQ, SFK, SIS, SFV, Kvalitetsmässan och IAQ.