Så blir kvalitet viktigt för alla

Förbättringsarbete För ett år sedan kunde Karlskoga lasarett ta emot Utmärkelsen Svensk Kvalitet ur kungens hand. Ett prestigefullt kvitto på ett gediget kvalitetsarbete. Men hur har kvalitetsresan påverkat den enskilda medarbetaren? Två forskare har sökt svaret.

Så blir kvalitet viktigt för alla

Att hantera hantera chefer och medarbetares yrkeskulturer är en viktig nyckel i ett förändringsprojekt. Kulturbärande värderingar kan bli en motkraft i arbetet med att införliva nya värderingar och därmed skillnaden mellan framgång och misslyckande.

– Ofta jobbar vi med verksamhetens kulturella och strukturella förhållanden lite lösryckt från varandra, men för att skapa beteendeförändringar måste detta ske integrerat.

Det konstaterar Stefan H Gradin som tillsammans med sin forskarkollega Jonas Boström tittat närmare på hur sjukhusledningen vid Karlskoga lasarett arbetat med förändring i en organisation som är starkt präglad av professionella yrkeskulturer som sjuksköterskor och läkare.

Snygg på ytan?

Utifrån sin egen erfarenhet av kvalitetsarbete i sjukvården visste Jonas Boström att det som kan se bra ut på papperet kan vara något helt annat i praktiken, om inte medarbetarna är delaktiga i förändringen. När Karlskoga lasarett vann Utmärkelsen Svensk Kvalitet blev han och Stefan H Gradin nyfikna på att tillsammans studera detta närmare. Är det bara yta, eller har det skett en verklig förändring i värderingar och därmed förhållningssätt och beteenden?

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.