
På en resa från A till Ö guidar professor Bengt Klefsjö läsaren bland begrepp och företeelser i kvalitetsland. Resan börjar med ”Allas medverkan är viktig om kvalitetsarbetet ska bli riktigt” och slutar med ”Ökad kundnöjdhet hos vår kund är vårt mål i varje stund”. Däremellan stannar resan upp och behandlar värderingar såsom engagerat ledarskap och arbeta ständigt med förbättringar. Den visar upp arbetssätt såsom benchmarking, balanserad styrning, självutvärdering och processledning samt gör uppehåll vid verktyg såsom styrdiagram och de sju förbättringsverktygen.
Begreppsbilden är tydlig och läsaren får utförliga förklaringar. Det behövs i den begrepps- och förkortningsförvirring som råder inom kvalitets- och verksamhetsutveckling med ord såsom kvalitetssäkring och brukare liksom alla dessa ledarskapsakronymer, som BSC, BPR och CSR.
Under resan får läsaren också möta pionjärerna Edwards Deming, Joseph Juran och Kaoru Ishikawa liksom förgrundsgestalterna Noriaki Kano, Maasaki Imai och och Philip Crosby.
Vissa bokstäver ökar spänningen och väcker debattlusten. Varför behandlar vi inte andra som vi själva vill bli behandlade? Varför blir det bättre eller lättare att ”sälja och svälja” om saker får ett nytt namn såsom ”Lean”? Varför är det så viktigt med balanserad stolthet för att kunna känna en äkta ödmjukhet? Varför kommer vi inte runt i förbättringscykeln? Vad innebär ”talk the walk”? Är det häftigare att säga att man ska genomföra en ”genchi genbutsu” än att säga att man ska gå och se?
Särskilt tänkvärd är diskussionen om varför man inte utnyttjar möjligheten att skapa ”flyt-situationer i företagen. Speciellt när det finns goda exempel på att det kan öka både produktiviteten och arbetstillfredsställelsen.
Denna bok är mer än en kvalitetsöversikt. Bengt Klefsjö delar öppet med sig av många av sina erfarenheter och innehållet speglar väl hans bild av offensiv kvalitetsutveckling som ett ledningssystem bestående av värderingar, arbetssätt och verktyg. Budskapet är att en ökad kundnöjdhet med lägre resursåtgång skapas i verksamheter där helhetssyn betonas.
Boken ger en intressant och stimulerande introduktion för den som närmar sig kvalitetsområdet för första gången och en bra översikt för oss andra. Klefsjö ger också konkreta anvisningar med enkla mallar för HUR man kan starta upp och UTFÖRA sitt förbättringsarbete. Exempelvis finns en mall för att bedöma dina egenskaper som ledare samt blanketter för förbättringsprojektets olika faser och en utvecklingsplan.