nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Koncentration på mobiltelefonen ger färre köp i mataffärer.

Kunder shoppar mer när de tittar i mobilen

Kunder som fokuserar på sina mobiltelefoner i mataffären handlar mycket mer än andra. Mobilen drar ner tempot och får kunderna att gå runt mer i butiken, enligt ny forskning.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Carl-Philip Ahlbom vid Handelshögskolan i Stockholm har i sin doktorsavhandling undersökt hur olika typer av teknik påverkar kundbeteende och inköp. Han visar bland annat att kunder i livsmedelsaffärer handlar 40 procent mer om de fokuserar på sina mobiltelefoner än om de inte gör det.

– Vi trodde att mobilerna kanske skulle göra kunderna distraherade, så att de handlar mindre, men det är alltså tvärtom, särskilt när det gäller dagligvaruhandeln. Det verkar som om mobilerna gör att man stänger av sin ”autopilot” i mataffären, börjar gå långsammare och ser andra varor än de man först tänkt handla, säger Carl-Philip Ahlbom.

Musik påverkar också köpbeteendet.

– Effekten blir olika beroende på situationen. När det gäller vardagshandling av livsmedel kan musiken få kunder att stanna längre och handla mer. På helgerna, när många storhandlar, upplevs musiken som stressande. För sällanköpsvaror gäller det omvända – på vardagar är musik stressande, under helger skapar den trivsel och får kunderna att stanna kvar i butiken.

Ett annat exempel på teknik som kan användas av detaljhandeln är VR, virtual reality. Med hjälp av VR kan till exempel en kund sitta hemma i Stockholm och samtidigt ”gå runt” i en virtuell butik i New York.

– Det ger delvis en fysisk upplevelse, men det går inte att använda känsel eller luktsinne. VR-shopping fungerar därför bäst för enklare produkter. Det finns dock även andra användningsområden där den tekniken kan komma till nytta, till exempel marknadsundersökningar, säger Carl-Philip Ahlbom.

Han konstaterar att svenska detaljhandlare ofta ligger i framkant när det gäller att testa nya typer av teknologiska lösningar.

– Vi har fått till riktigt spännande diskussioner och en bra balans mellan det akademiska och det praktiskt relevanta i forskningsstudierna.

Etiketter:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Toppbetyg för redovisningstjänster

När Svenskt Kvalitetsindex nu för första gången undersökt kundnöjdheten för redovisningstjänster får branschen mycket högt betyg av kunderna. De redovisningsbyråer som uttalat arbetar med kvalitet via auktorisation ligger högst i mätningarna.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.