”Kvalitet är lönsamt”

Ett framgångsrikt kvalitetsarbete måste ha ett tydligt affärssyfte, som sänkta kostnader eller ökad försäljning. Det menar Peter Häyhänen, mannen bakom Sex Sigma på Ericsson.

Ett kvalitetsarbete som drivs för kvalitetsarbetets egen skull är inget för Peter Häyhänen. Ett framgångsrikt kvalitetsarbete måste ha ett tydligt affärssyfte, till exempel att sänka kostnaden eller öka försäljningen. Det måste kunna driva affärerna och visa på resultat.

– Tidigare hade kvalitet mer religiösa undertoner, men att driva projekt för sakens skull förstör bara pengar, säger Peter Häyhänen som sedan 15 år tillbaka jobbat med Sex Sigma inom industrin. Först som en av de drivande bakom Ericssons satsning och idag som Process Excellence på rederiet Maersk Line.

Förbättringsprojekt lönsamma

För pengar finns att spara genom att satsa på god kvalitet och effektiva processer. Av erfarenhet vet Peter Häyhänen att kvalitet kan vara väldigt lönsamt. Professionella förbättringsprojekt ger ofta tvåsiffriga miljonbelopp i payback och det brukar inte ta mer än ett halvår innan de ekonomiska resultaten visar sig.

– De flesta underskattar möjligheten med att sänka sina kostnader genom att höja kvaliteten. Det är beklämmande, säger Peter Häyhänen.

Kostnader driver

En sak som exempelvis måste in i företagskulturen är känslan för kostnadsmedvetenhet och ekonomi. Genom att lära organisationen att tänka i form av lönsamhetskalkyler upptäcker man snabbt hur mycket pengar det finns att hämta. Då skapas en bråttom-mentalitet, varför vänta och låta slöseriet fortsätta? Det skapar i sin tur en energi i organisationen som sedan driver på arbetet. Tre tydliga spinnoffer från kvalitetsarbete är förbättrad ekonomisk syn, energitillskott och förmåga att kunna hantera förändringar.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.