Demoskop är ett av Sveriges äldsta undersökningsföretag. Deras samhällsanalyser och opinionsmätningar syns runtomkring i landet, bland annat i svenska medier i samband med val. Demoskop samlar in data på många olika sätt, men oftast genom digitala enkätundersökningar. Likt i stort sett alla bolag inom undersökningsbranschen kämpar de med utmaningar kopplat till svarsfrekvens och datakvalitet. Färre och färre kan tänka sig att svara på frågor, på grund av undersökningsinflationen som råder.
Kvalitetsarbetet på Demoskop: Balansgång mellan snabbhet och tillförlitlighet
Checklistan
Nu när undersökningsföretaget implementerar ett skräddarsytt AI-verktyg önskar Eva Lagercrantz veta mer om hur generativ AI används på ett ansvarsfullt vis. Det här har hon på agendan just nu.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Kortfattat
Vad min arbetsvecka består av
Mejl: 5%
Möten: 40%
Distansarbete: 2 dagar i veckan
Uppföljningar: 10%
Oplanerad tid: 20%
Stöttning och handledning: 20%
– Vi måste komma på nya sätt att hitta nya svarskällor. Det är en stor utmaning att möta de vikande svarsfrekvenserna, säger Eva Lagercrantz som är företagets kvalitetschef.
Hennes uppdrag är att säkerställa högsta möjliga kvalitet i undersökningar och analyser, samt att förbättra Demoskops processer och metoder. Klockan 11:30 har hon redan varit med på fyra möten som spontant dök upp på agendan. Måndagar handlar oftast om att komma i kapp med projekt som hon inte hunnit prioritera.
– Det är svårt att hitta rätt prioriteringar. Arbetsuppgifter som tar längre tid blir gärna liggande.
Skräddarsydd AI
Lista
På agendan just nu:
- Implementerar AI-verktyget Stella
- Håller i stående interna workshops för kunskapsutbyte kring Stella
- Lansering av betaversion av Stella till kund
Eva Lagercrantz är gärna inblandad i mycket av det som sker på Demoskop för att säkerställa att kvaliteten på tjänsterna håller. Hon är involverad i kunduppdrag parallellt med att hon handleder anställda i dataanalys och utvecklar nya modeller.
Just nu ägnar hon mycket av sin tid åt att implementera en ny arbetskompis som är AI:n Stella, ett skräddarsytt verktyg som används i alla delar av arbetsflödet, från att skriva offerter till att sammanfatta kvantitativa data och analysera kvalitativa data i formen av fritext eller bilder.
Demoskops
Möjligheter och utmaningar
Mest stimulerande på jobbet just nu:
AI-verktyget! Alla inom Demoskop använder verktyget som standard – VD:n Karin Nelsson har varit tydlig med att alla ska det.
Mest utmanande på jobbet just nu:
Nu och alltid – De snabbt sjunkande svarsfrekvenserna. Folk, särskilt unga, är inte intresserade av att svara på enkätundersökningar.
– Det går jättebra. Alla använder Stella, vilket har effektiviserat arbetet jättemycket, oavsett roll. Det är spännande att kombinera traditionella metoder med modern teknologi, säger hon.
Med Stella ser Eva Lagercrantz att företaget stärker sin roll på marknaden. Produktiviteten ökar, och kundnöjdheten likaså. Än är projektet i startgroparna, men förhoppningen är att kunna hitta nya svarskällor för att kunna dra tillförlitliga slutsatser om underrepresenterade grupper, såsom ungdomar.
– Att kunna analysera data och skapa tillförlitliga insikter är jätteviktigt. Sen måste vi fundera över hur vi samlar in data, och vilket data våra analyser är gjorda på. AI:n gör oss snabba, men vi måste fortsätta upprätthålla grundläggande kompetens, säger hon.
Kort
Om mig
Vad jag känner efter en dag på jobbet:
En blandning av tillfredsställelse och inspiration. Det är jättekul att känna att jag är med och levererar viktigt underlag till kund. Hela tiden uppstår nya frågeställningar. Möjligheterna och utmaningarna med undersökningar är ständiga.
Jag behöver kompetensutveckling inom:
- Maskininlärning
- Hur man använder generativ AI på ett ansvarsfullt vis
Som kvalitetschef är jag mest stolt över:
Implementeringen av Stella. Vi ser redan att det leder till ökad produktivitet och ökad kundnöjdhet. Verktyget har attraherat nya kunder.