Lågkonjunktur chans att tänka nytt

I lågkonjunkturens spår är det många, inte minst underleverantörer inom fordonsindustrin, som har det kämpigt. Men nu kan också vara tillfället att tänka nytt och innovativt. Charlotte Brogren, generaldirektör för Vinnova, talade under Elmia Subcontractor om vikten av att bredda sin kundbas.

– Alla företag måste fundera på hur de ska överleva – inte bara morgondagen utan också om fem tio år. En bredare kundbas är viktigt och för detta spelar innovationer en stor roll.

Hennes tips att ta chansen och söka pengar från exempelvis Vinnova. De förfogar årligen över två miljarder kronor som fördelas på projekt som ska leda till nyskapande produkter, tjänster eller processer. Oftast är de större företagen bättre på att söka stöd, men många av Vinnovas program riktar sig speciellt till små och medelstora företag.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste