Långfärdsbussarna har nöjdast kunder

Svenska tåg- och flygbolag får låga betyg av sina resenärer. Men bussbolagen ligger högre då de är ensamma om att motsvara kundernas förväntningar. Det visar undersökningen Svenskt Kvalitetsindex som mäter och analyserar hur användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Det dominerande bussbolaget Swebus Express visar på en ökad nöjdhet sedan förra året och det gör även andra mindre bussbolag. SAS har brutit sin negativa trend och kunderna är nöjdare jämfört med de tre senaste åren. Bland de mindre flygbolagen ligger Malmö Aviation överlägset i topp. Tågresenärerna hör till dem som är mest missnöjda, men SJ har dock gjort en liten ökning och skiljer sig därmed från de konkurrerande järnvägsbolagen.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.