nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Mod premieras i årets upplaga av Guldlänken

Av de tolv semifinalister som nominerats till utmärkelsen Guldlänken är det nu tre kvar. Om en vecka vet vi vem vinnaren blev.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Förändringstakten inom offentlig verksamhet måste öka och i många fall handlar det om att hitta helt nya innovativa vägar för att möta behoven. Detta kräver kreativitet i att finna de nya vägarna men kanske framför allt mod att våga försöka.

Därför premierar utmärkelsen Guldlänken i år den modigaste satsningen i svensk offentlig verksamhet.

Vinnaren offenliggörs i samband med konferensen Offentliga Rummet den 31 maj.

Här är de tre finalisterna:

1. Västra Götalandsregionen
Anette Falkenrot, medicinsk informationsdirektör vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset på olika sätt arbetat aktivt för att släppa in olika perspektiv och kompetenser som kan bidra med nya vägar för att möta verksamhetens utmaningar.

Juryn:Denna finalist visar modet att öppna dörren på spännande sätt som bör kunna tillämpas inom andra delar av offentlig verksamhet”.

2. Efterlevandeguiden.se
Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har gemensamt tagit fram Efterlevandeguiden.se, som samlar information kring alla de frågor som uppstår i samband med att en nära anhörig dör.

Juryn:Till en låg kostnad och utan några avancerade tjänster har man skapat stor och uppskattad nytta för alla de som står i situationen där de förlorat någon nära”.

3. Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg
Trelleborgs kommun har radikalt förändrat arbetet med försörjningsstöd. Här ingår digitala lösningar som minskat handläggningstiderna från tio dagar till maximalt 24 timmar.

Juryn: lyfter fram modet ”att i lång process, minst tio år, envist arbetat för en ny syn på ekonomiskt bistånd trots stort motstånd i tidiga skeden”.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.