Nu ska företagslotsar bli än bättre

I många kommuner kan företagare vända sig till en företagslots för att få hjälp att hitta rätt. Nu tar Sis fram en kravspecifikation för vilken service företagen ska kunna vänta sig.

Förvaltningar, nämnder och blanketter. Det är inte lätt att hitta rätt hos kommunen och företagslotsar kan vara till stor hjälp. Men vilken service ska företagen förvänta sig?

Målet med det nya standardiseringsarbetet är att öka kvaliteten på näringslivstjänsterna, att administrationen ska bli mer effektiv och att tjänsterna ska bli jämförbara över landet.

– Med gemensamma riktlinjer minskar den administrativa bördan för företagen och de får bättre förutsättningar att driva en expansiv och framgångsrik verksamhet. Det gagnar vår kommun, vår region och i förlängningen hela landet, säger Malin Albertsson på utvecklingskontoret i Hultsfred, en av kommunerna som är initiativtagare.

Klar i år

Kravspecifikationen ska vara ett stöd för svenska kommuner som vill kvalitetssäkra sina näringslivstjänster. Förutom riktlinjer för vad tjänsten ska innehålla och hur den ska utföras tar dokumentet upp vilken kompetens företagslotsarna ska ha. Målet är att kravspecifikationen ska bli klar under året.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.