Från och med den första oktober i år kommer det att finnas tre skolmyndigheter; Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Syftet är att göra en lätthanterlig myndighetsstruktur med tydligare ansvar och uppgifter. Det ska i sin tur leda till effektivare myndigheter och bättre kontroll av skolornas resultat.
– Det är bra att renodla myndigheternas ansvar. Risken med övergången är att man tappar kompetens, eftersom personal sägs upp eller väljer att säga upp sig själva på grund av ovisshet, säger Pia Enochsson, generaldirektör i Myndigheten för skolutveckling.
Skolinspektionen är den myndighet som genom granskning ska kontrollera skolornas kvalitetsarbete. Den nya myndigheten kommer att ha fler uppgifter än dagens inspektioner har. Skolinspektionen kommer också att få större makt än tidigare inspektioner haft och möjligheten att stänga kommunala skolor.
Att myndigheten för skolutveckling läggs ned innebär inte att att all utveckling försvinner. Vissa verksamheter, som ansvar för rektorsutbildning och utvecklingsinsatser flyttar till det nya Skolverket.
Faktaruta: Tre nya skolmyndigheter
Ett nytt Skolverk med tydligare uppgifter ska bildas. Uppföljning och utvärdering av den offentliga skolan, ansvar för styrdokument och nationella prov är några av ansvarsområdena.
Drygt 40 procent av verksamheten som idag drivs av Myndigheten för skolutveckling, MSU flyttas till Skolverket. Likaså kommer cirka 15 procent av Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFLs, verksamhet att tas över. MSU och CFL läggs ned.
En helt ny myndighet, Statens skolinspektion bildas. Den ska ta över granskningen av skolverksamhet från Skolverket, och tanken är att hårdare kontroll ska förbättra skolans kvalitet.
Ännu en ny myndighet, Myndigheten för specialpedagogik, bildas. Den ska behandla frågor som rör barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder i skolan. Nuvarande Specialpedagogiska institutet och Specialskolemyndigheten förflyttar sina verksamheter till den nya myndigheten.