Det har gått några månader sedan EFQMs kvalitetskonferens i Aten då European Quality Award 2007 delades ut. Detta var tredje gången Lauaxeta Ikastola kommit ända till finalomgången. Men den här gången var det den baskiska skolans tur att kliva fram och ta emot utmärkelsen i kategorin små och medelstora företag i offentlig sektor.
– Att driva en skola skiljer sig egentligen inte från att driva ett företag, berättar Ramon Madariaga som är skolans rektor.
Är en förebild
Tillsammans med Teresa Ojanguren, som är ansvarig för den psykologiska och pedagogiska avdelningen på skolan, är han på blixtvisit i Sverige och Umeå för att delta i konferensen Kvalitet i klassrum och skola. Han förklarar att en skola, precis som alla andra typer av verksamheter, går ut på att producera enligt de mål som ledningen satt upp. Efter utmärkelsen har de fått ta emot många studiebesök varav hälften från företag i helt andra branscher, allt ifrån industri till banker och försäkringsbolag. Även om verksamheterna är olika finns det mycket att lära och låta sig inspireras av förklarar han.
Men resan började redan 1996. Skolan stod då inför flera utmaningar, bland annat ett vikande elevunderlag som innebar att man ville vässa sig i konkurrensen om eleverna. Dessutom fanns det en vilja att förändra ledningssystemet som sett likadant ut sedan skolan startade 20 år tidigare.
Ingen styrning
Idéer till förändring saknades inte, problemet var bara att idéerna sällan följdes upp och lätt rann ut i sanden. Eller drog åt olika håll, utan ett tydligt mål för verksamheten som helhet.
– Vi hade ingen tydlig ledningsstruktur, det behövs för att man ska kunna utveckla idéerna. Förut trodde vi att kvalitet var det vi gjorde i klassrummet utan att tänka på att det finns en massa andra faktorer som måste med för att man ska kunna utveckla kvaliteten, säger Teresa Ojanguren.
Det kan handla om att definiera vilka processer som finns i verksamheten så att man ser hur olika funktioner i organisationen är beroende av varandra, att ta fram mål och strategier för hur man ska uppnå målen och att jobba med självutvärderingar för att på så vis lägga grunden för ett ständigt pågående förbättringsarbete.
Genom EFQM-modellen hittade man ett verktyg för att få till ett mer strukturerat arbetssätt. Men Ramon Madariaga är noga med att påpeka att modellen bara ger verktygen för detta arbete. Ledningssystemet måste också fyllas med ett innehåll.
– Modellen i sig är inte värd någonting. Men det är ett mäktigt verktyg som tillåter oss att lägga upp en strategi för hur vi kan uppnå våra mål.
Livet efter skolan
Ett av de viktigaste målen som Lauaxeta Ikastola satt upp för verksamheten är att förbereda eleverna för livet efter skolan. Förutom ämneskunskaper har man därför definierat mål som syftar till att utveckla elevernas sociala, mentala, fysiska och empatiska förmåga samt deras självkänsla.
Strategin för att uppnå målen inom dessa fem områden vilar på tre pelare; ett utbildningsprogram som går ut på att stärka eleven inom respektive område, vägledning och mentorskap samt självutvärdering där eleven själv får bedöma sin utveckling.
För att kunna stärka eleverna i deras personliga utveckling och bedöma eleverna i lärandeprocessen använder man sig av utvärderingar som komplement till betygen. Tre gånger per år får alla föräldrar en rapport som följer upp elevens resultat inom de fem områdena. Här beskrivs elevens styrkor och förbättringsområden. Om eleven inte når upp till utbildningsmålen tar man gemensamt fram en åtgärdsplan.
Samma tanke, att hela tiden följa utvecklingen så att man i tid ser om något är galet, genomsyrar hela ledningssystemet. Totalt använder de 44 indikatorer som följer de olika processerna under hela året. Det handlar om allt ifrån närvaro vid föräldramöten till antalet genomförda förbättringsprojekt.
– När slutrapporten kommer är det för sent att reparera skadan, i alla fall för de elever som ska lämna skolan. På det här sättet kan vi åtgärda saker i tid, säger Teresa Ojanguren och förklarar att det viktiga är att eleverna slutför sina kurser och går vidare till högskolan.
90 procent går vidare
Ramon Madariaga konstaterar att det systematiska angreppsättet har varit ett viktigt stöd i att få alla medarbetare att jobba mot samma mål och på samma sätt. Med ledningssystemet i botten är det också lättare att jobba med förnyelse och nytänkande, vilket är det viktigaste för att ha en livskraftig verksamhet.
– Vårt arbetssätt har gett fina resultat. För tolv år sedan var det endast 60 procent av eleverna som gick vidare till universitetet. Nu gå 90 procent vidare.
Att få den europeiska kvalitetsutmärkelsen är naturligtvis en viktig milstolpe i Lauaxeta Ikastolas historia. Både Ramon Madariaga och Teresa Ojanguren skiner upp när utmärkelsen kommer på tal.
– Att vinna, det var en fantastisk känsla, minns Ramon Madariaga. För oss är det också ett viktigt erkännande för allt hårt arbete och risktagande som vi gjort. Vi känner alla stolthet att få tillhöra en organisation som fått denna utmärkelse.
Fakta
Lauaxeta Ikastola är en skola med elever i åldrarna 2 till 18 år. Drivs som föräldrakooperativ. Grundades 1977 som ett svar på den växande efterfrågan på utbildning med det baskiska språket som grund. Idag har den 1 352 elever och totalt arbetar 110 personer på skolan.