Nya möjligheter med sociala medier

Bättre internkommunikation, ett enkelt sätt att nå ut till kunder och göra de rätta rekryteringarna. Det är några av fördelarna med att använda sig av sociala medier. Om man använder dem rätt, vill säga.

Nya möjligheter med
sociala medier
Maria Orfanopoulou

Webbdjungeln svämmar över av olika kommunikationsmöjligheter som bloggar, Twitter, Facebook och Linkedin. Men användande av sociala medier på arbetet är omdiskuterat, där ena sidan förbjuder funktionerna medan den andra använder dem som kanaler både internt och externt.

– Jag tror att många företag är osäkra för att det är en nytt kommunikationssätt som man inte har tillräcklig kunskap om. Det är ingen diskussion om att använda telefon på jobbet, vilket egentligen skulle kunna missbrukas på samma sätt som exempelvis Facebook. Stänger man ner dessa funktioner kan man missa stora möjligheter, säger Lena Carlsson som driver kommunikationsbyrån Kreafon och har skrivit boken Marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

Olika syften – olika kanaler

Lena Carlsson nämner bland annat Linkedin som en relevant kanal för företag.

– Där kan man gå med i grupper som berör sin egen yrkesroll och istället för att ringa runt till en mängd olika personer kan man slänga ut en fråga och få svar inom en timme. Dessutom breddar det kontaktnätet. Twitter kan fungera på liknande sätt.

Vill man istället förbättra sin internkommunikation kan en vd-blogg vara ett bra sätt. Antingen skriver vd:n inlägg och medarbetarna får kommentera, eller så har man en öppen företagsblogg där alla kan kommentera och skriva frågor. En extern blogg kan också användas som marknadsföring då man lätt når ut till kunder och andra intressenter.

– Det viktiga är att tänka på vad man vill uppnå och sedan välja kanal efter det, säger Lena Carlsson.

Tydlighet

Att tänka på vem man skriver för är ett bra sätt för att undvika misstag. Läsarna ser inte heller ansiktsuttryck eller hör röstläge. Att vara tydlig så att man undviker missförstånd är en grundregel. Personlig men inte privat ännu en.

– Visst finns det vissa sociala koder. Exempelvis är det mycket ”pratskriv-språk” på webben. Jag rekommenderar att inte skriva du med stort d då texten lätt blir stel och formell. Men att känna sig bekväm är viktigt, tipsar Lena Carlsson.

Skriver man en intern blogg kan man vara mer öppen med information och detaljer, men samtidigt måste man tänka på att knyta an den till företagskulturen. I en extern blogg måste man komma ihåg att läsarna inte känner till personen bakom på samma sätt. För att undvika misstag är det viktigt att på företaget prat igenom hur sociala medier ska användas, var gränsen går för privat bruk och i arbetssyfte samt vilken effekt det man skriver kan få.

– Ett företag med medarbetare som kan använda sig av sociala medier har stora fördelar, så varför inte börja resan med en utbildning eller en intern blogg där alla får pröva sig fram.

Vad är sociala medier?

Enligt Lena Carlsson finns det olika definitioner för vad som räknas in i begreppet sociala medier. I hennes bok Marknadsföring och kommunikation i sociala medier har hon dock listat några gemensamma nämnare: Användaren skapar innehållet i form av texter, bilder eller länkar. Det tillåter konversation. Man kan dela och ta del av andras information. Det är många inblandade. Öppna forum.

Några exempel på vad som räknas in i begreppet: Bloggar, Twitter, Facebook, Linkedin, Ning samt olika öppna forum.

Fakta

Kom igång med sociala medier på arbetsplatsen

1. Tänk på syftet med att använda sociala medier.

2. Välj rätt kanal för syftet. Vill du rekrytera folk kanske Facebook är en bra kanal. Vill du vara med i ett kontaktnät för de som arbetar med samma frågor som du kanske du ska välja Linkedin. Är tanken att förbättra internkommunikationen kan en blogg eller Twitter passa.

3. Prata öppet om hur kanalen ska användas och vilka effekter det kan få. En gemensam policy kan vara bra.

4. Skaffa ett konto på Twitter och se vad andra skriver om. Läs olika bloggar.

5. Börja med en intern blogg som alla får använda. En bra start för att få alla engagerade och våga pröva sig fram.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.