Ökad kundmakt påverkar detaljhandelns värdekedja

Affärsstyrning Detaljhandelns traditionella värdekedjor klarar inte av att möta framtidens behov. Kundsamverkan, nätverk och transparens är områden som måste utvecklas, enligt en ny rapport.

För att säkra branschens långsiktiga tillväxt måste detaljhandeln förändra sin syn på värdekedjan. Det framkommer av en rapport som Capgemini och The Consumer Goods Forums står bakom.

Eftersom makten i allt högre grad förskjuts till konsumenterna, som med sina beslut påverkar hela värdenätverket, måste också branschen förändras. Istället för dagens linjära värdekedja bör värdekedjan formas som ett nätverk kring konsumenterna. Det innebär att hela branschen, tillverkare, återförsäljare och andra led i kedjan, måste förändra och förbättra sitt samarbete.

Rapporten pekar ut tre områden som detaljhandelsbranschen bör prioritera:

  • Konsumentengagemang. Skapa förtroende för branschen genom att föra direkta dialoger med kunderna. För kunderna står datasäkerhet högst upp på agendan och företagen måste informera kunderna om hur datan hanteras på ett säkert sätt.
  • Transparens. Informera konsumenterna om produkternas innehåll och härkomst, för att ge bättre insikt i exempelvis samhälls- och miljöpåverkan. Detta kommer kräva en gradvis förändring av globala produktdataspecifikationer, datakvalitet och delning av data, för att skapa mer värde än att till exempel enbart spåra produkter.
  • ”Sista kilometern”. Utforska samarbetsmöjligheter för att bli effektivare och snabbare, vilket ökar kundnöjdheten, samt är mer klimatsmart. Denna modell innebär en ny form av nätverkssamarbeten och för att förstå och kunna utnyttja dess fördelar måste branschen investera i flexibel teknik, snabb driftsättning av nya processer och satsa på mer öppna företagskulturer.

Om rapporten

Rapporten ”Rethinking the Value Chain: New Realities in Collaborative Business” baseras på workshops och djupintervjuer med så kallade ”thought leaders” från detaljhandels- och konsumentproduktbolag världen över samt experter inom området.

Hela rapporten hittar du här.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste