nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Organisationer gynnas av kommunikativa chefer

Medvetenhet om kommunikation mellan ledare och medarbetare utvecklar ledarskapet. Det konstateras i en avhandling där begreppet kommunikativt ledarskap har utforskats i tre multinationella koncerner.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Struktur, utveckling, interaktion och förmåga att representera är fyra viktiga beteenden hos den kommunikativa ledaren. Det visar en ny avhandling från Mittuniversitetets forskningscentrum Demicom som har genomförts av Solange Hamrin.

I avhandlingen Communicative leadership: contextualizing a Swedish concept in theory and within oranizational settings har det kommunikativa ledarskapet utforskats i tre svenska nationella och multinationella organisationer. Avhandlingen ger ett ramverk för att kunna förstå och utveckla kommunikativt ledarskap inom organisationer.

Definitionen av en kommunikativ ledare är en person som involverar sina medarbetare i beslutsfattandet genom dialog och feedback. En central punkt här är att organisationen och högsta ledningen måste vilja och tillåta förändringar som bär fram till just en kommunikativ organisation.

En kommunikativ ledare bidrar till organisationens resultat bland annat genom att skapa tydliga roller för medarbetare, engagemang, gruppsamhörighet och förtroende.

I avhandlingen konstateras att ramverket kan användas i den praktiska vardagen för att utveckla ledares kommunikativa förmåga, men även för att mäta och utveckla anpassade index för att mäta hur framgångsrik man är.

En intressant iakttagelse i avhandlingen är att kommunikativa ledare skiljer sig mellan olika länder, så exempelvis mellan Sverige och länder som USA, Frankrike och Indien. I Sverige finns en grundtanke om delaktighet, demokrati och konsensus.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ger bättre arbetsklimat

Prevent har tillsammans med arbetsmarknadens parter tagit fram ett webbverktyg för att undersöka risker för och förhindra sexuella trakasserier på arbetsplatsen. I verktyget finns bland annat en checklista som på ett enkelt sätt beskriver vad man ska göra och vilka rutiner som ska finnas på plats för att skapa en bra arbetsmiljö.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.