nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Personlig guide till Iso 9001

Vilka krav ställer Iso 9001 och hur bygger man ett ledningssystem som blir relevant? Med glimten i ögat och med stöd från egna erfarenheter och misstag vill Sören Mårtensson ta ned kvalitetsarbetet på jorden och visa att det vare sig är svårt eller tråkigt att bygga ett riktigt vasst ledningssystem.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kvalitet är kul, särskilt när man ser resultat! Det konstaterar författaren Sören Mårtensson i inledningen till boken Hur svårt skall det vara – en bok som försöker tolka standardens krav på ledningssystem.

Med glimten i ögat och en stor portion allvar vill han hjälpa verksamheter framåt genom att visa hur man kan bygga ledningssystem som på allvar blir ett stöd i den processen – och att det inte behöver vara så svårt som man kanske föreställer sig.

I boken går han igenom Iso 9001 med ambitionen att ta ned standarden på en praktisk och begriplig nivå, allt utifrån hans egna personliga erfarenheter.

Boken innehåller både konkreta tips och verktyg för hur man kan jobba med exempelvis processkartläggning, mål och avvikelsehantering, samtidigt som han hela tiden påminner om att hålla fokus på nyttan – att använda ledningssystemet med syfte att förbättra och utveckla verksamheten.

Boken är utgiven på eget förlag, Kaizentech Developement.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Har du en hisspitch för kvalitet?

Blogg

Du har väl en hisspitch där du på 10 sekunder kan förklara vad du jobbar med? Om inte, är det dags att du skaffar det. Idag är det otydligt vad kvalitet är. Men om vi inom kvalitetsprofessionen själva skulle börja definiera vad vi arbetar med så skulle vi bidra med att göra kvalitetsbegreppet mer tydligt.

Fem steg till en bättre internrevision

Låt den interna revisionen bli mindre av en teknisk undersökning och titta mer på de mjuka värdena. Genom att lyfta blicken från protokollet och titta mer på beteenden kan interrevisorn bidra till att utveckla förbättringskulturen.
– Internrevisorn borde vara mer av en hjälte i verksamheten, säger Jörgen Backersgård, ordförande i Swetic.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.