nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ny handbok visar vägen till nudging

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Att flytta ut handspritsbehållaren till ingången på en vårdavdelning och att sätta upp en röd skylt fick användningen att gå upp från 3 procent av besökarna till 20 procent. Den här metoden med puffar används allt mer.

I boken ”Beteendedesign – Psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar” går Niklas Laninge och Arvid Janson igenom vad som driver respektive hindrar ett beteende och hur man kan använda detta rent praktiskt, från kartläggning av problem till att hitta triggern och belöna nya beteenden.

Boken väver samman kunskaper från psykologi, ledarskap och företagande. Här förklaras vad det innebär att ”designa beteenden”.

Här finns också ett avsnitt om etik eftersom möjligheten att påverka beteenden också för med sig ett ansvar.

Boken ges ut av Natur & Kultur.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.