Ny handbok visar vägen till nudging

Förändringsarbete Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.

Ny handbok visar vägen till nudging

Att flytta ut handspritsbehållaren till ingången på en vårdavdelning och att sätta upp en röd skylt fick användningen att gå upp från 3 procent av besökarna till 20 procent. Den här metoden med puffar används allt mer.

I boken ”Beteendedesign – Psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar” går Niklas Laninge och Arvid Janson igenom vad som driver respektive hindrar ett beteende och hur man kan använda detta rent praktiskt, från kartläggning av problem till att hitta triggern och belöna nya beteenden.

Boken väver samman kunskaper från psykologi, ledarskap och företagande. Här förklaras vad det innebär att ”designa beteenden”.

Här finns också ett avsnitt om etik eftersom möjligheten att påverka beteenden också för med sig ett ansvar.

Boken ges ut av Natur & Kultur.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.