På privatmarknaden är det ingen tvekan om vilket bolag som har på sig ledartröjan när det gäller nöjda kunder. Telia toppar tillsammans med dotterbolaget Halebop rankinglistorna inom både fasta och mobila tjänster förutom när det gäller digital-tv där Boxer har något högre kundnöjdhet.
– Speciellt glädjande är det att kunderna i år igen rankar Telia främst vad gäller mobilt bredband. Det är det bästa betyget på att vår ständiga utveckling av service och nätkvalitet är framgångsrik, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.
Den operatör som privatpersonerna är minst nöjda med är Telenor som dock verkar ha lyckats vända trenden från de senaste åren med allt fler missnöjda kunder. Största uppryckningen står Tre för. När det gäller mobilt bredband har de lyckats höja sig nästan nio enheter sedan förra året.
Phonera bäst för företag
På företagsmarknaden ser bilden inte lika ensidig ut. När det gäller fast telefoni är det Phonera som ligger klart bäst till med ett kundnöjdhetstal på 70,8 vilket är drygt fyra enheter före tvåan Telia.
– En av huvudpunkterna i vårt försäljningsarbete är att ge den lilla kunden det stora företagets valmöjligheter vad gäller att behovsanpassa sin telefoni och det är mycket tillfredsställande att se att resultatet av detta arbete nu även syns i SKI:s mätning, säger Phoneras affärsområdeschef Robert Öjfelth.
Även när det gäller mobiltelefoni får Telia konkurrens från i första hand Tele2 som visserligen inte lyckas gå om men väl knaprar in ordentligt på avståndet.
Glädjande nog kan man konstatera att branschen som helhet skärpt till sig i förhållande till bottennoteringarna i slutet av nittiotalet. Trots det har var fjärde kund fortfarande haft skäl att klaga vilket är ett kraftigt underbetyg.
Undersökningen genomfördes av EDB Business Partners under september och oktober.