nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Praktikertjänst höjer ribban för sitt kvalitetsarbete

Ann-Christine Bolle, t f kvalitetschef på Praktikertjänst.

Praktikertjänst höjer ribban för sitt kvalitetsarbete genom en ny revisionsmodell som dragits igång efter årsskiftet. 14 medarbetare har utsetts till interna kvalitetskonsulter och kommer regelbundet att besöka klinikerna runt om i landet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

– Tidigare besök ute på klinikerna har skett i form av dialog med medarbetarna. Men allt eftersom kraven från myndigheter, landsting, patienter och medarbetare har skärpts kände vi att tiden var mogen för en mer uppföljande och reviderande verksamhet, säger Ann-Christine Bolle, t f kvalitetschef på Praktikertjänst.

Praktikertjänst är Sveriges största vårdkoncern och har cirka 1 900 mottagningar inom hälso- och sjukvård och tandvård. 2016 fastställdes den nya kvalitetsstrategin, som bland annat innebar att 14 kvalitetskonsulter rekryterats internt.

– Det är erfarna medarbetare från hela landet som först fått genomgå ett teoretiskt utbildningsprogram och därefter praktik under handledning, förklarar Ann-Christine Bolle.

Kvalitetskonsulterna kommer att vara ute och besöka klinikerna för revision minst en dag per månad. Revisionerna bygger på den genomgång som görs med koncernledningen två gånger om året med fokus på fem olika områden – patientsäkerhet, strålsäkerhet, arbetsmiljö, miljö och säkerhet – och sker utifrån en standardiserad frågemall. Svaren går sedan vidare till kvalitetsavdelningen för analys och eventuella åtgärder för att sedan följas upp vid nästa ledningsgenomgång.

– På så sätt blir det som ett hjul som ständigt är i rullning. Kvalitetskonsulterna identifierar goda exempel och eventuella avvikelser, sprider kunskap, ger handfasta råd och gör det ännu enklare för alla medarbetare att arbeta med ständiga förbättringar, säger Ann-Christine Bolle.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digg är navet för offentlig digitalisering

Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, utan minst lika mycket om förändringar av kultur och värderingar. Det menar Anna Eriksson, generaldirektör för den nya Myndigheten för digital förvaltning eller Digg som den populärt kallas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.