– Tidigare besök ute på klinikerna har skett i form av dialog med medarbetarna. Men allt eftersom kraven från myndigheter, landsting, patienter och medarbetare har skärpts kände vi att tiden var mogen för en mer uppföljande och reviderande verksamhet, säger Ann-Christine Bolle, t f kvalitetschef på Praktikertjänst.
Praktikertjänst är Sveriges största vårdkoncern och har cirka 1 900 mottagningar inom hälso- och sjukvård och tandvård. 2016 fastställdes den nya kvalitetsstrategin, som bland annat innebar att 14 kvalitetskonsulter rekryterats internt.
– Det är erfarna medarbetare från hela landet som först fått genomgå ett teoretiskt utbildningsprogram och därefter praktik under handledning, förklarar Ann-Christine Bolle.
Kvalitetskonsulterna kommer att vara ute och besöka klinikerna för revision minst en dag per månad. Revisionerna bygger på den genomgång som görs med koncernledningen två gånger om året med fokus på fem olika områden – patientsäkerhet, strålsäkerhet, arbetsmiljö, miljö och säkerhet – och sker utifrån en standardiserad frågemall. Svaren går sedan vidare till kvalitetsavdelningen för analys och eventuella åtgärder för att sedan följas upp vid nästa ledningsgenomgång.
– På så sätt blir det som ett hjul som ständigt är i rullning. Kvalitetskonsulterna identifierar goda exempel och eventuella avvikelser, sprider kunskap, ger handfasta råd och gör det ännu enklare för alla medarbetare att arbeta med ständiga förbättringar, säger Ann-Christine Bolle.