Prestation istället för resultat – så mäter du rätt

Lean Vill ni kunna räkna på vinsterna av Leanarbetet? Då gäller det att målstyra och mäta på rätt sätt. Här har ni tipsen.

Ett problem är att många organisationer mäter för mycket. Det menar Lars G Mattsson från Performance Factors, som pratade om att målstyra och mäta på Kvalitetsmagasinets och Vd-tidningens konferens Lean Live. Han anser att man för att lyckas mäta rätt saker ska sikta in sig på de kritiska framgångsfaktorerna som förbättrar kundvärdet. Ytterligare ett problem är att många använder resultatmått istället för prestationsmått.

– Resultatmått går ofta att manipulera. Exempelvis kundnöjdhet, kanske går siffran upp för att man har gjort sig av med de missnöjda kunderna. För att få rätt slags siffror ska man mäta vad det är som har lett till nöjda kunder. Det är det som leder till förbättring som vi bör mäta.

Lars G Mattsson påpekar också att mål som ska nås under en viss tid ofta skapar stress i organisationen då det inte ges tillräckligt med tid för att arbeta med hur-frågan, alltså vilka aktiviteter som ska leda fram till målet.

– Stress uppstår ofta för att målen inte är nedbrutna i organisationen. Dessutom glömmer man att målen ska vara emotionellt engagerande för att få med sig medarbetarna. Exempelvis Jobbar Toyota mot extremmålet att luften ska bli renare när man kör med deras bilar, det är något som triggar medarbetare.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.