Promenaden bäst för att kläcka nya idéer

Arbetsplatsen är ingen guldgruva för nya idéer. Bättre är det att ta en promenad. Det visar en undersökning av hur småföretagare kläcker nya idéer.

Promenaden bäst för att kläcka nya idéer
Stock.xchng

En enkät som Visma gjort bland sina småföretagskunder visar att arbetsplatsen inte är någon höjdare för en företagare när det handlar om att komma på nya idéer. På frågan ”Var får du dina bästa idéer?” valde 31 procent svarsalternativet ”Promenaden”. 12 procent får tydligen sina bästa idéer i sina drömmar, eftersom de kryssade i alternativet ”Sömnen”. Bland de 14 procent som valde ”Annat” uppgav många att de också kläckte idéerna i sängen, fast i vaket tillstånd.

Bara 7 procent avslöjade att de får sina bästa idéer på jobbet. Bättre då att prata med vänner, för där blir 10 procent kreativa, medan funderingar i bilen föredras av 9 procent.

Andra tillfällen för idékläckning är träningspass (5 procent), duschen (5 procent), toalettbesök (4 procent) och allra sist semesterresor (3 procent).

– Jag tror inte att man ska dra slutsatsen att det ska ges utrymme för fler promenader eller att fler vilrum ska inrättas på arbetsplatserna. Däremot kan det vara en tankeställare för alla företagare att hitta metoder för att fånga upp alla goda idéer som föds av de som arbetar i företaget och alltså inte bara de egna idéerna. Här tror jag att många kan ha en del att fundera över, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Drygt 500 företagare deltog i enkätundersökningen som genomfördes i vecka 43.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.