nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sakernas internet beskrivs i ny standard

Foto Pixabay.

Hur definieras egentligen sakernas internet? Nu har ISO och IEC tagit fram en ny internationell standard som ger en sammanhängande beskrivning av Internet of Things (IoT).

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sakernas internet kommer låta oss skapa attraktiva varor/tjänster och bygga smarta miljöer som gör livet enklare. IoT kan hjälpa oss att lösa många av de stora samhällsutmaningarna – men för att utvecklingen ska gå smärtfritt måste man fastslå en gemensam standard som beskriver vad IoT är för något – och hur det hänger ihop.

Nu har de internationella standardiseringsorganisationerna ISO och IEC gjort just detta. I ett gemensamt projekt har de utvecklat en ny IoT-standard. Arbetet är baserat på resultat från organisationer som exempelvis IEEE, ETSI och 3GPP. Den svenska spegelkommittén SEK TK IoT organiseras av Svensk Elstandard, SEK, och kan läsas här 

Anger egenskaper för IoT-system

Standarden ger en referensarkitektur för IoT med hjälp av en uppsättning systemegenskaper, en begreppsmodell och en referensmodell. Referensarkitekturen ligger på en övergripande nivå och från den utgår de specifika modeller som behövs för olika sammanhang och uppgifter. Standarden anger också olika egenskaper för IoT-system och beskriver olika aspekter av referensarkitekturen.

ISO/IEC 30141 är alltså ett grundläggande och teknikneutralt dokument som ska göra en sammanhängande uppsättning IoT-standarder möjlig och dessutom uppmuntra öppenhet och transparens vid implementeringen av IoT-system.

Taggar:,

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.