nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Karina T Liljedal
Kunder behöver känna att de får en bättre produkt eller tjänst eller att det är kul att vara med för att vilja samskapa med företag, visar Karina T. Liljedal i sin avhandling. FOTO: Handelshögskolan i Stockholm

Samskapande med kunder kräver engagemang

Det blir allt vanligare att företag skapar nya produkter och tjänster tillsammans med konsumenter. Men för att det ska fungera behöver det finnas ett tydligt svar på varför konsumenterna ska engagera sig, visar en ny avhandling från Handelshögskolan i Stockholm.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Samskapande, eller co-creation som det också heter, innebär att två eller fler parter skapar något av värde tillsammans, ofta i marknadsföringssyfte. Ett exempel är McDonalds’ kampanj där konsumenter både fick bidra med idéer på nya hamburgare och rösta på vilken av dessa de ville att McDonalds’ skulle erbjuda.

Måste ge något

Men för att konsumenter ska vilja bidra behöver de en bra anledning, visar Karina T. Liljedal i sin avhandling. Det kan variera brett, allt från att man upplever att man får en bättre tjänst eller produkt, till att det helt enkelt är en kul upplevelse att samskapa.

– Oavsett om det gäller dem som själva är med och tar fram en ny produkt eller tjänst, eller om det gäller majoriteten som inte själva deltar, så bygger deras positiva reaktion på att det finns någon form av “giveashitability”, säger Karina T. Liljedal.

Med ”giveashitability” menar hon att det måste finnas ett svar på varför konsumenterna ska “give a shit” – alltså bry sig.

Karina T. Liljedal har använt det här när hon arbetat med reklam, men menar att det är ännu viktigare i samskapande.

– Då behöver ju konsumenten verkligen vara aktiv och bidra, och företaget behöver då kunna erbjuda dem en bra anledning till att de ska engagera sig.

Påverkar också dem som inte är med

“Giveashitability” spelar alltså också roll för icke-deltagande konsumenter. När de ser reklam för olika samskapade produkter och tjänster bygger deras reaktion på om de upplever att det finns någon mening med konsumenternas involvering. Man vill gärna se att konsumenterna har bidragit med relevant kompetens och representerat antingen “vanliga” konsumenter eller någon form av expertis. Om detta inte är tydligt kan samskapandet framstå som meningslöst och till och med som något företag bara gör för att framstå i bättre dager.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digg är navet för offentlig digitalisering

Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, utan minst lika mycket om förändringar av kultur och värderingar. Det menar Anna Eriksson, generaldirektör för den nya Myndigheten för digital förvaltning eller Digg som den populärt kallas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.