nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Kundrelationer

Samskapande med kunder kräver engagemang

Det blir allt vanligare att företag skapar nya produkter och tjänster tillsammans med konsumenter. Men för att det ska fungera behöver det finnas ett tydligt svar på varför konsumenterna ska engagera sig, visar en ny avhandling från Handelshögskolan i Stockholm.

  • Annonskod huvudspalt 1

Bjud in kunden

Vässat

Synen på konsumenter, myndigheter och företag som motparter håller på att ändras. Partnerskap i alla led är det nya heta och här har kunden en nyckelroll.

Organisationer som berättar framstår som vänner

Att använda berättelser för att nå ut med sitt budskap och stärka sitt varumärke blir allt mer populärt. Detta är ett beteende som ligger i tiden och berättandet skapar framgång genom att de framställer organisationerna som "personer" vilka kunderna kan skapa en relation till.

Kundservice på sociala medier boomar

2013 blir året då kundservice via de sociala nätverken slår igenom på allvar. Allt fler konsumenter väljer att kommunicera via denna kanal och att inte finnas där kan vara förödande, tror Interactive Intelligence.

  • Annonskod för huvudspalt 2

Att beröra sina kunder

Läsvärt

Framgångsrik marknadsföring handlar inte längre bara om att kommunicera funktioner och fördelar med en produkt eller tjänst. Att på något sätt beröra kunderna är minst lika viktigt. Boken Sinnesmarknadsföring handlar om hur företag bör behärska konsten att bemöta kunderna på ett mer personligt och känslomässigt sätt än traditionell marknadsföring lyckats med.

Vodafone bäst på kundrelationer

Vodafone vann tävlingen Årets kundrelationsföretag, som delades ut på The Conference i samband med konferensen om kundrelationer och crm. De andra nominerade företagen var Dotcom Solutions, Microservice License Partner, Tele2, Accept Säljutveckling och Johnson & Johnson.

  • Annonskod för huvudspalt 3

  • Annonskod för Native 2

Kortare köer trots personalbrist

Långa köer till vårdcentralerna behöver inte bero på brist på läkare eller sjuksköterskor. En revisionsrapport från Region Skåne visar att det går att öka tillgängligheten trots brist på resurser. Ett exempel som lyfts fram i rapporten är vårdcentralen i Lomma där man trots underbemanning och stort upptagningsområde efter en kvalitetssatsning lyckats ta ned väntetiderna så att man numera håller en hög tillgänglighet mot befolkningen.

Uppvakta kunden med rätt kunskap

På en hårt konkurrensutsatt marknad är det speciellt viktigt att jobba med kundrelationer. Ulrika Almefors, marknadschef på internetmäklarfirman Nordnet, berättade på konferensen Vinnande Ledarskap om hur de gjort för att utveckla sina kundkontakter.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.