Få rekryterande företag lägger vikt vid att ge varje arbetssökande en god helhetsupplevelse. Det kan få negativa konsekvenser. En undersökning av Harris Interactive visar att jobbsökare som fått en dålig rekryteringsupplevelse inte kommer att söka jobb på företaget igen (42 procent), säger till andra kandidater att inte söka jobb där (22 procent) och säger åt andra att inte handla varor och tjänster av företaget (9 procent). En dålig rekryteringsupplevelse kan alltså sänka försäljningen i längden. Idag går det dessutom snabbare än någonsin. 34 procent av kandidater som upplevt en dålig rekryteringsprocess är beredda att dela upplevelsen i sociala medier, enligt samma undersökning.
Höj kvaliteten på rekryteringen
Men det finns råd och bot. Den simpla medicinen är kommunikation. Håll kandidaterna informerade och uppdaterade under processens gång.
1. Presentera öppet och enkelt rekryteringsprocessen från A till Ö med tidsramar.
2. Återkoppla till alla sökande när tjänsten har tillsatts.
3. Tydliggör all information om tjänsten och förmånspaketet och presentera denna information till alla sökande.
4. Förenkla ansökningsprocessen. Om ni har ett digitalt system för att ta emot ansökningar, se till att inte avkräva kandidaterna på samma information manuellt som de kan ladda upp i ett cv. Enkelhet är ledordet.
5. Sist men inte minst. Börja se era kandidater som era kunder och inse att rekrytering är arbetslivets svar på dejting: Båda sidor ska fatta tycke för varandra för att en hållbar relation ska komma till stånd.
Källa: Socialtalent.co.