”Se kundernas klagomål som en möjlighet”

Att få många kundklagomål behöver inte vara en nackdel. Det kan också ge en effektivare svarshantering och stöd i problemlösning, visar konsumentsajten Fairshoppings årsrapport.

”Se kundernas klagomål som en möjlighet”
Stock.xchng

På sajten kan missnöjda konsumenter fylla i ett standardformulär för klagomål som sedan vidarebefodras till företaget i fråga. I Årsrapporten från Fairshopping redovisas bland annat vilka företag som fått flest kundklagomål, men också vilka som är snabbast på att svara. Comhem har fått flest klagomål tre år i rad, följt av andra stora telefonbolag. Men det är inte bara till deras nackdel. De tio företag som mottagit flest synpunkter på sina produkter och tjänster är också snabbare i svängarna än övriga. Totalt svarade de tio företagen 98,4 procent av de kunder som klagat via sajten – och kunderna fick svar snabbare och gav ett högre betyg till företagen.

– Trenden att företag med många klagomål blir allt snabbare i hanteringen och får bättre svarsbetyg är tydlig under 2009, säger Pål Burman, vd och medgrundare av Fairshopping.

Uppskatta klagomålen

Årets struts blev Swedbank, som inte svarade på något klagomål som kom in via sajten. Ett företag som höjt sitt snittbetyg är Telia, som tidigare svarade via standardformulär men som nu engagerat sig mer och höjt betyget från 1,49 av 5 möjliga till 3,58.

– Det är lätt att uppskatta klagomål om man börjar se dem som en chans att lösa problem och få kontakt med kunderna. Alternativet är att de lämnar dig utan att du fattar varför, konstaterar Pål Burman.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.