2014 gick forskaren Staffan Furusten ut med att utvecklingen i kvalitetsarbetet bör börja i den egna verksamheten – med egna medarbetare. Innan konsulterna kallas in bör man ha klart för sig vad man är ute efter och hur processen ska fungera långsiktigt. Han varnade för konsulterna och när Kvalitetsmagasinet intervjuade honom för tio år sedan gav han rådet att använda lämplighetslogiken som bygger på tre enkla frågor för att bedöma om du behöver konsulter:
Samverkan nya trenden för kvalitets-konsulter
Rollen Varning för konsulterna var rubriken i Kvalitetsmagasinet nummer 6 2014. Varningen gäller fortfarande säger professorn Staffan Furusten.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Vem är jag?
- Vad är detta för situation?
- Vad ska en sådan som jag göra i en situation som denna?
– Det är tre enkla frågor som tvingar dig att stanna upp och reflektera över situationen. Det kan också bli en bra ögonöppnare för vilken hjälp man behöver . Kanske är det utbildning som behövs i första hand och konsulthjälp i ett senare skede, sa han då.
För tio år sedan var det vanligt med konsulter i kvalitetsarbetet. De hjälpte till med vanliga frågor som kulturutveckling, ledningssystem, certifieringar och det då tämligen nya miljö- och socialt ansvarstagande. Men det fanns också en hyfsat stor marknad för konsulter som klev och tog över som kvalitetschefer.
Långsiktighet krävs
I alla dessa roller kan konsulter såklart tillföra massor – men eftersom kvalitetsarbete av sin art är långsiktigt krävs det att man har en struktur för hur man hanterar att konsulten någon gång kliver ut genom dörren.
Och det är där som kritiken mot konsulter är stark. Eller kanske riktas kritiken än mer mot de verksamheter som tar in konsulter utan att ordentligt ha tänkt igenom en strategi för att hantera konsultens avsked.
Staffan Furusten är numer professor i företagsekonomi och har fortsatt att forska i dessa frågor. Kvalitetsmagasinet bokade in ett videomöte för att se vad som har hänt på tio år.
Först konstaterar han att varningen kvarstår.
– Det är så lätt att man lägger en del av kvalitetsarbetet utanför den vanliga verksamheten om man använder konsulter. Ska du få bra effekt av arbetet så behöver det vara integrerat i det dagliga arbetet och kan du göra det med konsulter så är det bra, säger han och fortsätter:
– Men många har inte gjort förarbetet innan man tar in konsulten och utan rätt struktur så är det både svårt att välja rätt konsult och därefter ge denne rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb.
Strukturen behöver man helst sätta själv alltså?
– Ja, i varje fall ska man tänka ut vad man vill åstadkomma och vad man behöver hjälp med. Sen ska man fundera hur det integreras som sagt så att det man tillför inte blir påklistrat utanpå den vanliga verksamheten.
Inom vilket område är det vanligt med konsulter i kvalitetsarbetet idag?
– Ett område där fokus på kvalitetsarbete är särskilt starkt idag är i skolan som har krav på sig att driva ett systematiskt kvalitetsarbete, säger Staffan Furusten.
Inte vana vid upphandling
Här har forskning visat att det varit vanligt att anlita konsulter, men också att svaren på hur det fungerat går isär. Ibland fungerar det bra men det finns också exempel på motsatsen.
– Många rektorer är inte vana vid att upphandla konsulter så redan där kan det bli problem. Men generellt kan man väl säga att har man ett väl fungerande kvalitetsarbete med bra diskussioner och ständig utveckling så fungerar det bättre att ta in konsulter.
2014 var hållbarhet ett starkt område för konsulterna. Hur ser det ut där?
– Det finns konsulter där fortfarande, men väldigt många organisationer har byggt upp en egen kunskap kring det här området som är väldigt viktigt för verksamheterna idag. Så konsultbehovet av generell kompetens har minskat medans mer teknik- och specifik kunskap har ökat, uppfattar jag det som.
Vilket är det kommande området då som tar över hållbarhets-rollen från 2014. Som alltså blir ett hett område för konsulterna?
– Ett trendigt ord är Samverkan. Samverkan är svårt, och ett stort problem är att det finns ofta mål i olika grupper som är motsatta och där samverkan inte stöttar målet, säger Staffan Furusten och fortsätter:
– Här tror jag att det skulle finnas en bra marknad för konsulter om man lyckas knäcka nöten att skapa interna drivkrafter för samverkan.