Förslaget är att minska småföretagarnas administrativa bördor och har utarbetats av en grupp inom EU kommissionen, Stoiber-gruppen. De menar att arbetsmiljökraven är boven bakom småföretagens stora administrativa kostnader. Förslaget har dock fått hård kritik.
– Det är ett groteskt förslag av kommissionen. Jag tror inte att de idéerna är gångbara i EU-parlamentet där vi strävar efter en större social förståelse, säger Ole Christensen vid parlamentets arbetsmarknadsutskott.
Stoiber gruppen föreslår:
* Att små och medelstora företag ska slippa göra skriftliga riskbedömningar av arbetsmiljön.
* Att de inte längre ska behöva utbilda anställda i arbetsmiljölagstiftning.
* Att arbetsmiljöinspektionerna kan minska med 20 procent.
* Att EU-länderna inte behöver ställas inför förnyade arbetsmiljökrav.
Arbetsmiljöbyrån inte enig
Det här är åtgärder som gör att företagen kan spara in 17 procent av de nuvarande totala administrativa kostnaderna. Förslaget är en etapp inom ramen för handlingsprogrammet om att minska företagens administrativa bördor med 25 procent till 2012. Stoiber-gruppens förslag är inte i linje med Europas arbetsmiljöbyrå, EU-Osha, som arbetar för att hantera och minska riskerna på arbetsplatser.
– En korrekt riskbedömning ger många ekonomiska fördelar. Arbetsplatsen blir säkrare och hälsosammare, vilket kan få ned sjukfrånvaron, samtidigt som medarbetarnas motivation och produktivitet ökar, säger arbetsmiljöbyråns chef Jukka Takala.