”Sätt mål som betyder något för kunden”

Offentlig sektor måste ta mer egna initiativ för att styra verksamheten. Det poängterade David Hunter, expert inom performance management när han talade på Kvalitetsmässan.

David Hunter, med erfarenhet som chef för en klinik för akut psykiskt sjuka, menar att offentlig sektor står inför en stor utmaning när det gäller resultatstyrning.

Det handlar om en total omsvängning där man ska gå från att leda en verksamhet som har som största mål att uppfylla kraven, till att leda verksamheten utifrån de resultat man vill uppnå för sina kunder.

Att nå dit sker inte i en handvändning. David Hunter varnar för att enbart ta sikte på att nå de övergripande långsiktiga resultaten. Hans bästa tips är att fokusera på de små stegen till förbättring som sker i det dagliga arbetet och som steg för steg tar verksamheten till de långsiktiga resultaten.

– Det stora jobbet ligger i det dagliga arbetet, poängterar han.

Hur man sätter mål är också viktigt. Enkla, konkreta och tydliga mål som mäter resultatet för kunden är de bästa. Att fokusera på leveransen, hellre än produktionen.

– Det viktigaste målet för offentlig sektor är att hjälpa sina medborgare. Det är också de resultaten man ska fokusera när man mäter och följer upp sin verksamhet.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.