Service på distans ska underlätta i glesbygd

En it-teknisk lösning som utvecklats vid Luleå tekniska universitet gör automatisk kundservice på distans fullt möjligt. Syftet är att kunna förbättra servicen i exempelvis glesbygd.

En it-teknisk lösning som utvecklats vid Luleå tekniska universitet gör automatisk kundservice på distans fullt möjligt. Syftet är att kunna förbättra servicen i exempelvis glesbygd.

– Min lösning kommer att underlätta för alla typer av kundbetjäning på distans, vilket även gynnar glesbygd genom att service med hög kvalitet kan finnas där, säger Vesa Sihvola, doktorand inom Systemvetenskap vid LTU. Modellen består av av en it-teknisk lösning som gör det möjligt att via en liten terminal med ljud och bild ha en dialog på distans mellan kund och kundtjänst, när man exempelvis vill beställa hyrbil. För servicemottagarna, det vill säga kunden kan det leda till fler tjänster, bättre öppettider och lägre priser.

–Min lösning kommer att underlätta för alla typer av kundbetjäning på distans, vilket även gynnar glesbygd genom att service med hög kvalitet kan finnas där, säger Vesa Sihvola som nu startat företaget Bothnia Invent som ska kommersialisera produkten.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.