Småföretagare försiktiga med sociala medier

Användningen av sociala medier bland småföretagare och de som arbetar i mindre företag ökar väldigt långsamt. Det visar en ny mätning.

Endast fyra av tio småföretagare använder sociala medier. Det är endast ett par procent fler än för ett år sedan. Via nyhetstjänsten Visma Infoline ställdes frågan ”Använder du sociala medier som exempelvis Facebook eller Twitter?”. Knappt 40 procent svarade ja. När samma fråga ställdes för ett år sedan uppgav 37 procent att de använder sociala medier.

– Många företagare vill säkert använda sociala medier för att kommunicera med exempelvis sina kunder, men brist på tid och andra prioriteringar gör att de inte kommer igång. Sedan finns det naturligtvis också de som inte ser någon affärsnytta med det eller vet hur de ska få nytta av det, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs och själv twittrare.

En annan orsak till att användandet inte ökar så snabbt tror Visma kan vara att medelåldern bland småföretagare är relativt hög.

– Det finns dessutom många plattformar att använda för att skapa sina sociala nätverk, både privat och professionellt. Facebook och Twitter är två arenor, Linkedin och Myspace exempel på andra. Lägg därtill att företagaren helst ska hinna underhålla en egen hemsida samt sköta sin egentliga verksamhet och det säger sig själv att det kanske inte blir så mycket tid över för det sociala nätverkandet, säger Rolf Dahlberg.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.