Småprat viktigt för ledarskapet

En bra chef måste småprata, för det är i det informella samtalet förtroende mellan människor skapas. Det är också under informellt småprat som vi utbyter information och kläcker nya idéer.

Arbetslivet ur ett chefsperspektiv präglas idag för mycket av administration och för litet av ledarskap. Chefer måste intressera sig för människor, deras arbeten, och deras individuella behov. Sådant låter sig inte administreras fram. Det krävs istället, menar författaren, delaktighet i det informella liv och småprat, som fyller en organisation. Boken diskuterar relationen mellan ledarskap och småprat, och utgångspunkten är att småprat är nyckeln till ledarskap. Att det småpratas i alla organisationer är väl dokumenterat. Det är sämre med kopplingen mellan småprat och ledarskap.

En av de viktigaste frågorna när det handlar om ledarskap är förmågan att bygga upp förtroende. Förtroende bygger på delaktighet i småprat. Det är det informella samtalet, som avgör hur människor tänker, handlar och fattar viktiga beslut. Om chefer verkligen vill leda måste de delta i det informella samtalet och där erövra medarbetarnas förtroende.

Många studier understryker den stora betydelsen kulturen har för framgång. Kulturen bygger på gemensamma normer och värderingar. Dessa bestäms och sprids ofta i småpratet. Ledarskap handlar om att skapa sammanhållning i organisationen kring gemensamma värderingar och kräver därför närhet mellan chef och medarbetare.

Informella småpratsmöten är fyllda av utbyte av information. Småpratet är viktigt för lärande och nytänkande. I det informella samtalet kläcks nya idéer. I småpratet utbyter människor erfarenheter. Småpratet är den katalysator som ofta gör tyst kunskap synlig i organisationen. Chefer måste därför beakta småpratet då de funderar kring lärande i organisationen. Bakgrunden till de öppna kontorslandskap som nu är vanliga, är att stimulera småprat och erfarenhetsutbyte och öka lärande.

Boken beskriver småprat som ledarskapets nyckel. Den ger tips om hur man, genom att uppmuntra småprat och vara lyhörd för småprat, kan öka medarbetarnas kompetens, kreativitet och arbetsglädje och möjligheten att nå ut med budskap. Småpratet hjälper människor att hantera många motstridiga krav i arbetet. Småpratet är kulturens nav, där normer och värderingar skapas. Småpratet är lärandets innersta väsen där den tysta kunskapen sprids. Förtroende byggs i småpratet. Författaren menar att det är dags för ”ledarskap genom småprat”.

Boken är välskriven och mycket tänkvärd. Den känns extra angelägen idag när administration gör att läkare inte har tid för sina patienter och polisen inte tid att utreda brott. Läs den om Du är ledare eller av annat skäl intresserad av ledarskap.

Fakta

Från prat till resultat – om vardagens ledarskap.

Författare Gunnar Ekman.

Förlag Liber Ekonomi, Malmö,

Antal sidor 135 sidor.

ISBN 91-47- 06281-9

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste