Smidigare outsourcingavtal med global standard

Många tjänster inom till exempel it och rekrytering läggs ut på andra företag genom så kallade outsourcingavtal. Swedish Standards Institute startar därför arbetet med en ny iso-standard för att underlätta samarbeten.

Standarden ska vara global och göra det lättare att köpa externa tjänster inom områden som ligger utanför den egna organisationens kärnverksamhet.

– Idag väljer företag och organisationer i alla storlekar och branscher att ”outsourca” delar av sin verksamhet och vi ser att tydligare överenskommelser kommer att minska risken för missförstånd och få samarbetet mellan beställare och leverantör att fungera bättre, säger Catarina Persson, projektledare på Sis i ett pressmeddelande.

I arbetet med den nya standarden ska fokus ligga på terminologi och kontraktskrivning samt uppföljning och utvärdering. Målet är att alla inblandade parter som berörs av ett outsourcingavtal lättare ska kunna kommunicera om vad som gäller.

– Standarden ska fungera som en vägledning både för de som offererar och genomför och för de som köper tjänsterna, säger Catarina Persson.

Sis välkomnar alla som är intresserade av att vara med och påverka standarden att höra av sig.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste