Stödjande samtal förbättrar lärares hälsa

Lärare som får stöd från sina kolleger vid hög arbetsbelastning sover bättre om nätterna. Det visar en ny studie som genomförts av Anna-Maria Ljungblad och Katharina Näswall på Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet.

I studien har 340 lärare fått svara på enkätfrågor om hur de påverkas av chefers och kollegers stöd. Resultatet visar att chefers stöd hjälper vid låg arbetsbelastning, men däremot inte vid hög arbetsbelastning. Ibland kan chefens stöd till och med förvärra situationen för stressade lärare.

– Det kan ju handla om att man får fel sorts stöd, även om man inte upplever det så själv. Det kan ju vara ett stöd i form av att chefer talar om hur man ska göra, istället för vad man ska göra så att man arbetar självständigt, säger Anna-Maria Ljungblad till suntliv.nu.

Hon menar att lärare behöver få tid till stödjande samtal kolleger emellan och att dessa samtal ger effekt eftersom de kan utbyta erfarenheter och komma med lösningar på problem.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.