Storbankerna behåller kundernas gunst

Nu är de första resultaten från årets mätningar gjorda av Svenskt Kvalitetsindexs klara. Även i år är bankerna den bransch som är först ut.

Av huvudresultaten framgår att kundnöjdheten har ökat markant bland privatkunderna i år, medan företagskunderna ger ungefär samma betyg till sin bank jämfört med förra året. Handelsbanken har fortsatt de mest nöjda privatkunderna bland de fyra storbankerna. Länsförsäkringar bank är i topp bland alla banker privatmarknad.

För årets uppryckning svarar SEB och Danske Bank. Nordea har hämtat upp en del av den försämring som man uppvisade förra året. Dock ligger man fortsatt lägst i nöjdhet hos privatkunderna bland storbankerna.

Företagskunderna ger överlag sin bank ungefär samma betyg som året innan. Den mest framträdande ökningen i nöjdhet uppvisar Danske Banks och SEBs företagskunder. Bankerna får förbättrade kundbetyg också i grannländerna. Norrmännen är nu för första gången mer nöjda med sin bank än svenskarna.

Arbetet med Svenskt Kvalitetsindex drivs av Handelshögskolan i Stockholm och Institutet för Kvalitetsutveckling, SIQ.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.