Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Synsams vd är årets chef

Ledarskap En orädd vd som tror på lagets kraft. Så beskrivs Håkan Lundstedh, koncernchef och vd på Synsam som utsetts till Årets Chef. Under sin drygt 20-åriga resa som vd hos Kungsörnen, Axa, Mekonomen och nu på Synsam har han utmärkt sig för att vara en doer som sätter laget före jaget.
"Allt vi gör utgår från vårt motto 5 procent strategi och 95 procent genomförande".

Synsams vd är årets chef
Det är vanligt att man planerar alltför mycket och satsar för lite på genomförandet menar Synsams vd och koncernchef Håkan Lundstedt. Foto: Mikael Sjöberg.

Det är Tidningen Chef som varje år utser Årets Chef. Håkan Lundstegh får priset för att vara ”En chef som vitaliserar de branscher hen verkar i, som väcker engagemang och skapar innovation och där det okonventionella blir självklart” enligt juryns motivering.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

Fakta

Juryns motivering

”En chef som vitaliserar de branscher hen verkar i, som väcker engagemang och skapar innovation och där det okonventionella blir självklart. Låter alla veta att hen står stadigt i sina värderingar och i sin strategi, är både disruptiv och finurlig, visar engagemang för medarbetare, teamet och hållbarhet, vilket skapar ringar på vattnet långt ut i samhället. Detta är en ledare som skapat en vinnarkultur med sikte på att bli bäst i världen – och då vill hen ta med sig hela teamet upp på prispallen.”

Och han har gjort flera spännande resor i olika branscher. Nu senast har Håkan Lundstedh lyckats ta Synsam från en negativ tillväxt till en av Europas mest framgångsrika optikerkedja med en årlig tillväxt på 15 procent.

När Håkan Lundstedt 2015 började på Synsam lät han slå ut väggarna och skapade ett kontorslandskap där han själv satt i mitten för att bli mer synlig som ledare för medarbetarna.

– Ledarskapet måste vara synligt. Jag har satsat på att finnas mycket ute hos medarbetarna och vara lyhörd för deras synpunkter och idéer. Att vara ledare är det roligaste jag vet, säger han.

När Håkan Lundstedt växte upp i Östersund var det idrotten som gällde. Han spelade både fotboll och bandy på pojklandslagsnivå.

– Jag lärde mig då att med en bra lagkänsla där vi ställde upp för varandra och hade ett tydligt mål kunde vi slå betydligt mer namnkunniga lag.

Tog med sig lagtänket

Som 19-åring drabbades han av en fotledsskada vilket satte stopp för en idrottskarriär på elitnivå.

– Istället intresserade jag mig för affärslivet där jag tog med lagtänket. Och för en bra coach gäller det förstås, precis som i ett fotbollslag, att rekrytera rätt medarbetare som verkligen vill vara med på resan, konstaterar han.

Håkan Lundstedt.
Foto: Mikael Sjöberg

Håkan Lundstedt är känd för att våga utmana konventionerna och har hos Synsam satt ihop en ledningsgrupp bestående av hela 19 personer som numera till 50 procent består av kvinnor, vilket är en fördubbling på två år.

– Jag har ända sedan jag 1998 började min vd-bana hos Kungsörnen valt att ha stora ledningsgrupper. Jag gillar platta organisationer där många kan vara med och påverka. Då blir det lättare att genomföra förändringar, eller förbättringar som jag föredrar att kalla det, berättar Håkan Lundstedt.

En tydlig vision

2018 utsågs Håkan Lundstedt till Årets Ledare på Retail Awards, som arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market för att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.

Av sina medarbetare beskrivs han som orädd och driven. Han har en tydlig vision, är förbättringsorienterad och ställer höga krav på sig själv och andra. Men han är samtidigt mycket uppskattad, vilket medarbetarundersökningarna visar.

– Allt vi gör utgår från vårt motto 5 procent strategi och 95 procent genomförande. Det är vanligt att man planerar alltför mycket och satsar för lite på genomförandet. Bättre då att satsa och parera på vägen så att man inte förlorar alltför mycket tid. Men det gäller att försöka få tillgång till så mycket fakta som möjligt innan man börjar med något, fast ibland när det inte går att få fram all fakta som man vill ha är det bara möjligt att gå på magkänslan, säger Håkan Lundstedt och inflikar att mätningar av resultat och uppföljning av projekt är mycket viktigt för att se om man är på rätt väg.

En outvecklad bransch

Håkan Lundstedt menar att när han klev in i optikbranschen var den ganska outvecklad. Företagen inom branschen hade enligt honom helt enkelt missat att sätta kunden i fokus.

– Det var svårt för kunder att hitta en båge som passade deras ansikte, stil och behov. När vi frågade konsumenter om Synsams position jämfört med våra konkurrenter framkom ett antal styrkor men också svagheter.

Opterbranschen har varit outvecklad. Det menar Synsams vd och koncernchef Håkan Lundstedt.
Optikerbranschen har varit ganska outvecklad. Det menar Håkan Lundstedt.
Foto: Mikael Sjöberg

Konsumenterna berättade bland annat att de flesta optikaktörer liknande varandra väldigt mycket och att ingen riktigt stod ut i konkurrensen.

– Min slutsats var att både branschen och Synsam stod stilla och att det fanns en fantastisk möjlighet att bygga något unikt. Jag vände på alla stenar hos företaget och gick igenom alla processer och viktigast var att fråga kunderna vad de tyckte om oss, vilket inte var svårt. Bland annat upptäcktes att vi var på efterkälken inom det digitala området. Detta har vi ändrat på och nu ligger vi istället i framkanten, säger Håkan Lundstedt.

Han konstaterar att det är lätt att hamna i ett ”inifrån och ut-tänk”, där man gör det som är enklast för den interna organisationen men missar kunden.

– Vi har vänt på det och utgår istället alltid från vad kunden vill ha och hur kunden vill köpa.

Strategi att lyssna på kunden

Tillsammans med sina medarbetare definierade Håkan Lundstedt en strategi som de sedan dess arbetat för att genomföra.

– Kärnan i strategin är enkel – vi lyssnar på kunden men försöker även utveckla sådant som kunderna har behov av men inte ännu känner till. Det är min fasta övertygelse att vinnande företag i alla branscher har en sak gemensamt, nämligen att de aldrig nöjer sig utan ständigt driver innovation och investerar i sitt kunderbjudande.

En av de tyngsta åtgärderna blev att bygga om de cirka 500 butikerna utifrån ett kundperspektiv. Istället för att vara indelade i olika varumärken och i hans och hennes indelades de efter livsstil.

Unikt abonnemang

Synsam lanserade också ett antal nya varumärken på bågar och solglasögon samt en unik abonnemangslösning där kunden kunde abonnera på glasögon, solglasögon, sportglasögon och ögonhälsa.

– Det är inte optimalt att bära samma par glasögon till allt man gör, det vet de flesta glasögonanvändare. Men ingen annan har tidigare kunnat erbjuda en lösning som gör det så enkelt att nyttja olika produkter för olika tillfällen. Detta kallar vi för kundfokuserad innovation.

– Men framförallt har vi investerat i våra medarbetare för att göra Synsam till en attraktiv arbetsgivare, fortsätter Håkan Lundstedt.

En fin utväxling

Han konstaterar att Synsam fick en fin utväxling på sina satsningar. När resten av retailbranschen brottas med svikande butiksbesök har Synsam en åttaprocentig ökning av fysiska besök till butik.

– Allt har inte gått som planerat men det gör det aldrig. Vårt fokus på genomförande, vår faktamässiga approach och snabbhet i att testa nytt har gjort att vår tillväxt och vinst nu är högre än någonsin tidigare. Tillväxten är till och med den högsta i branschen i Europa.

Han har bestämt sig för att Synsam ska leda branschen framåt.

– Branschen står inför stora möjligheter de kommande åren. Bland annat är en konsolidering i Europa ett naturligt nästa steg för att skapa de bästa förutsättningarna för en bättre upplevelse och nya produkter och tjänster för konsumenter. Här ska vi vara involverade och pådrivande, säger Håkan Lundstedt.

Använder återvunnen havsplast

Håkan Lundstedt har också satsat hårt på ett strukturerat mångfalds- och hållbarhetsarbetet. I februari lanserade Synsam i samarbete med organisationen Sea2See, en glasögonkollektion tillverkade i 100 procent återvunnen havsplast.

– För oss är detta ett självklart ställningstagande för en positiv och nödvändig förändring. Lanseringen är del av en större satsning som vi gör som bolag för att värna om vår planet och människorna, berättar Håkan Lundstedt.

När det gäller CSR har Synsam tagit initiativet till satsningen ”Alla ska se” vars mål är att alla barn ska kunna utöva sin sport, röra på sig eller busa obehindrat på lika villkor – oavsett synfel. Synsam ger nu kostnadsfria aktivitetsglasögon till alla barn mellan fem och tolv år med synfel, i syfte att rörelse ska ske på lika villkor, oavsett syn.

– Detta är en dröm som går i uppfyllelse för mig. Det värmer i mitt idrottshjärta att vi kan bidra till barns rörelse och välmående. Jag är mycket stolt över att vi tillsammans med våra samarbetspartners tar detta omfattande ansvar för barns synhälsa, säger Håkan Lundstedt.

Samma mönster i ledarskapet

Om man följer Håkan Lundstedt i spåren kan man se samma nyfikna mönster i hans ledarskap när han var vd hos Axa och hos Mekonomen.

Hos Axa var han till exempel initiativtagare till färdigmatskedjan Gooh som byggde på ett samarbete mellan Axa som var landets ledande producent råvaror men inte speciellt bra på smaksättning och Operakällaren som har ett av Sveriges bästa restaurangkök. Något som sedan dess fått många efterföljare

– Den här typen av kombination och kompetenser från olika områden kan skapa mycket spännande lösningar som för utvecklingen framåt. Jag gillar verkligen att jobba tvärfunktionellt, både internt och externt, berättar Håkan Lundstedt.

Nyttig pizza floppade

Innan satsningen på Gooh hade han initierat en annan lösning med nyttiga pizzor och piroger som blev en flopp.

– Man lär sig allra mest av misslyckanden så dem ska man inte vara rädd för. I det fallet var vi lite för tidigt ute och timingen blev inte rätt. Med erfarenheterna från detta misslyckande tog vi ny sats och satsade på Gooh som blev en succé.

2007 tog han över som vd för det då trötta företaget Mekonomen som hade ett anonymt varumärke. Håkan Lundstedt transformerade Mekonomen med devisen ”Att göra billivet enklare” vilket ledde till förändringen av en hel bransch där även kvinnorna började komma till bolaget som sålde bildelar. Samtidigt såg han till så att Mekonomen trefaldigade sin vinst och omsättning.

– Jag är inte specialist på något utan en nyfiken generalist, vilket jag faktiskt tror kan vara en fördel för en vd. Jag tror på värderingsstyrda företag. Tydliga värderingar lockar fler talanger. Lön och förmåner och titel/position är inte det viktigaste utan vad bolaget står för och vilka värderingar det har – det är framtidens vinnande bolag, avslutar Håkan Lundstedt.

Fakta

Håkan Lundstedt

Ålder: 52.

Familj: Sambo och tre utflugna barn.

Bor: Vasastan i Stockholm.

År i företaget: Fyra.

Roligast med jobbet: Se människor och bolag växa och utvecklas tillsammans – det brinner jag för!

Intressen: Inredning, matlagning och sport.

Kan bli bättre på: Mitt bristande tålamod.

 

 

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.