Träng igenom marknadsbruset

Boken Att äga ett ord beskriver hur företag och människor använt sig av positionering för att hitta starka marknadspositioner och skapa långvariga kundrelationer.

Enligt författaren Henric Lindqvist är positionering är att välja bort.

– För att tränga igenom marknadsbruset måste varumärkets största säljbara skillnad komprimeras, och det sker med hjälp av en kommunikativ spjutspets. Den består av ett kategoriord och ett särskiljande ord. Ett exempel på detta är Jamie Oliver som är Den nakna kocken. Kategoriordet är kock och det särskiljande ordet är naken, det vill säga avskalad och avslappnad. Den nakna kocken är den minsta gemensamma nämnare som Jamie Oliver använde sig av för att tränga igenom marknadsbruset, säger han.

Boken vänder sig till företagsledare, marknadschefer och kommunikatörer. Genom att belysa ett tjugotal företag, produkter, tjänster och människor som har trängt igenom bruset ges tips och råd för vad som krävs för att kunden ska välja ditt varumärke istället för någon av konkurrenterna. Boken ges ut av Liber.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.