I marknadsundersökningsföretaget Augurs intervjustudie bland 80-talister, HR-chefer, forskare inom organisation och sociala medier framkommer bilden av den självständiga medarbetaren. Den nya generationen arbetande vuxna kallas för Digital Natives, en grupp som vuxit upp med mobiltelefoner och internet och har präglats av den nya tekniken. De är vana vid att ha tillgång till all tänkbar information på samma gång och blir besvikna när de inte får tillgång till alla svar omedelbart.
Hur påverkar detta arbetsgivarna? Jo, 80-talisterna lägger stor energi på de roliga arbetsuppgifterna och undviker så gott de kan de tråkiga. De vill kunna anpassa sitt liv efter jobbet och inte tvärt om och kunna arbeta var som helst, dygnet runt.
– Digital Natives kräver mer frihet och flexibilitet, de förväntar sig mer egen kontroll och ansvar, de vill ha det roligt och socialt på arbetsplatsen på ett annat sätt än tidigare generationer och deras lojalitet, arbetsvilja och arbetskapacitet tar sig nya uttryck, säger Jan Unkuri på Augur Marknadsanalys i ett pressmeddelande.
Det kan vara bra för arbetsgivare att förstå att användandet av sociala medier inte behöver innebära maskning under arbetstid utan ofta är en väg till att lösa uppgifter på. Digital Nativies använder nya medel och nya tekniker för att lösa problem och känner sig begränsade när arbetsgivaren försöker misstänkliggöra eller kontrollera hur internet används.
För att undvika konflikter och utveckla organisationer pekar studien på att det kan vara en god idé att börja fundera på om arbetet kan ske i mer projektbaserade öppna nätverk istället för i traditionella hierarkiska strukturer.