Vägledning för socialt ansvarstagande tar form

Den globala standarden kring socialt ansvarstagande ISO 26000, som enligt tidsplanen ska vara klar under 2009, håller nu på att ta form. I slutet av juli presenterades de senaste resultaten där strukturen för standarden och sju ämnesområden är definierade och beskrivna; organisationsstyrning, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och arbetsmiljö, miljö, rättvis verksamhetsutövning, konsumentfrågor och samhällsutveckling.

Standarden för socialt ansvarstagande beskriver hur ett företag konkret kan arbeta med frågor som mänskliga rättigheter, arbetsrätt, affärsetik, anti-korruption och miljö. Alla typer av organisationer kan använda sig av riktlinjerna i standarden, både små och stora företag, offentlig verksamhet och frivilligorganisationer. Arbetet leds av SIS, Swedish Standards Institute.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.