Väsbys IT-verkstad ska ge skolor kunskap och idéer

IT För att möta den kommande nationella IT-strategin från Skolverket har Upplands Väsby dragit igång Makerspace – en slöjdliknande miljö där både lärare och elever ska få kunskap och idéer om IT.

Väsbys IT-verkstad ska ge skolor kunskap och idéer

– IT-programmering kommer att komma in i läroplanen framöver och skolor lär lägga mycket tid på det här, så vi vill titta hur vi ska jobba, berättar Per Falk, projektledare för den digitala lärmiljön Ett lärande Väsby, där Makerspace ingår.

Tanken är att dels vända sig till barn och elever i förskolan och skolan, som får testa programmering i olika former, dels att vända sig till pedagoger som både ska kunna få mer kunskap och diskutera idéer på hur de kan lägga upp undervisningen.

En speciell Makerpedagog är den som driver verkstaden, där det går att boka in sina elever eller att som pedagog boka in sig själv.

Praktiskt inriktat

För förskolebarn finns till exempel en workshop om robotar och majoriteten av arbetet är praktiskt inriktat. Det händer alltså något utanför datorn utifrån det som programmerats, till exempel att en robot rör sig, att något skrivs ut i en 3D-skrivare eller att styra ljud eller ljus. All den utrustningen finns i Makerspace. Det finns också lödkolvar för att jobba med tekniken i datorerna.

Utvärdera vid årsskiftet

Väsby Makerspace ska både möta befintliga mål i läroplanen och förbereda för att IT blir ett större inslag i skolan. Projektet vänder sig både till kommunala och fristående skolor och förskolor och kommer att pågå fram till årsskiftet.

– Vi har alla intentioner att fortsätta, men ville sätta en punkt för utvärdering, säger Per Falk.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.