Statligt anställda litar mindre på jobbarkompisar

Företagskultur Statligt anställda är de som litar minst på sina kollegor, men siffran ändå hög – 80 procent. Medarbetare i privat sektor leder förtroendeligan med 88 procent, och kommun- och landstingsanställda ligger strax efter med 86 procent.

Det är Statskontoret som undersökt hur stor andel av medarbetare i stat, kommun, landsting och privat verksamhet som alltid eller oftast upplever att det finns tillit på den egna arbetsplatsen.

En nyckel till tillit på arbetsplatsen är ett förtroendeingivande ledarskap, där chefen uppfattas vara kompetent, hederlig och stödjande. Statskontorets undersökning visar att ledarskapet är särskilt viktigt för tilliten på statliga arbetsplatser.

– Statliga myndigheter behöver arbeta med att utveckla ledarskapet för att öka tilliten, säger Statskontorets generaldirektör Ingvar Mattson.

Autonomi viktigast i kommuner

Även upplevelsen av autonomi är viktigt för tilliten, särskilt i kommunerna. Det är här framför allt viktigt att känna att ens yrkesmässiga kompetens tas tillvara och att chefen lyssnar när man har idéer.

Skillnaderna mellan olika verksamhetsområden är mycket stora. Pedagoger i kommunerna anser i högst grad att deras yrkesmässiga kompetens tas tillvara och att de trivs på jobbet. Samtidigt upplever de mest onödig administration.

Underlag till större rapport

Undersökningen har bevarats av drygt 4 800 individer i åldern 20-67 år inom stat, kommun, landsting och privat sektor. Rapporten är ett underlag till Statskontorets rapport om statlig styrning av offentlig sektor.

Läs rapporten Tillit på jobbet här. 

Läs mer om rapporten om statlig styrning: ”Möjligheter till bättring i hur regeringen styr myndigheter” 

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.