nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kvinna som arbetar i hemmet
Medarbetare vill kunna jobba mer hemifrån men cheferna är skeptiska visar en undersökning från Telenor. FOTO: Shutterstock

Chefer skeptiska till distansarbete

Allt fler vill ha möjligheten att jobba hemifrån. Men samtidigt ifrågasätter fyra av tio chefer arbetskapaciteten på hemmaplan, enligt en rapport från Telenor.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Över tusen arbetstagare och drygt femhundra chefer med kontorsjobb har deltagit i Telenors rapport Kontorsfrihet, som genomförts av Sifo. De tillfrågade har fått svara på frågor om sin syn på digitala och flexibla arbetsmetoder och kontorets roll idag och i framtiden.

Nästan hälften av de tillfrågade arbetstagarna säger att de vill kunna jobba mer flexibelt i större utsträckning än idag, samt inte vara låsta av fasta arbetstider och fysisk närvaro på arbetsplatsen.

Samtidigt är deras överordnade i nästan lika hög grad negativt inställa till distansarbete. Hela 41 procent av de tillfrågade cheferna ifrågasätter arbetsmoralen hos sina anställda som arbetar från hemmet.

– Det är något som chefer av en mängd olika skäl, inte minst affärsmässiga, behöver fundera över. Undersökningen konstaterar tydligt att många inte alls förknippar sina kontor med kreativitet och innovation, egenskaper som ju vanligtvis är hett eftertraktade hos medarbetare, säger Christian Strömlid, marknadschef, Telenor Företag.

Rapporten visar även att nära 40 procent av arbetstagarna anser att tekniken sätter käppar i hjulet för distansarbete. Den digitala infrastrukturen anses vara för dålig och gör att man exempelvis inte kommer åt program eller dokument utanför arbetsplatsen.

– Att så många inte har förutsättningar att jobba flexibelt är förvånande med tanke på alla smarta molntjänster som finns att tillgå idag och hur lätt det faktiskt är att börja jobba med dem. Med tanke på att så många arbetstagare värdesätter flexibelt arbetsliv idag kommer det bli en viktig konkurrensfördel, säger Christian Strömlid.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.