nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Unionens pris guldnappen
Unionens pris Guldnappen gör föräldravänlig arbetsplats gick i år till Volvo cars.

Napp i guld till föräldravänliga Volvo cars

Med referenser till modebranschens guldknapp har nu Unionen delat ut ett pris som låter snarliknande: guldnappen. Vinnare som årets föräldravänliga arbetsplats blev Volvo Cars.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Volvo cars har tagit fram en guide för chefer och medarbetare med konkreta tips på vad man kan tänka på inför, under och efter föräldraledigheten. Företaget framhåller också betydelsen av att lyssna på medarbetarna och ta in förslag på förbättringar för att ytterligare öka möjligheten att förena föräldraskap och arbete. 

– Vi vill rekrytera rätt talanger. Ska medarbetarna kunna vara kreativa och innovativa på jobbet behöver vi hitta lösningar så att livspusslet går ihop, säger Katarina Matson, kultur- och mångfaldsspecialist på Volvo Cars.

Systematiska förbättringar

I motiveringen till priset framhålls att Volvo cars använder utbildning, information, fokusgrupper och checklistor på ett systematiskt sätt i syfte att identifiera förbättringsbehov och ytterligare flytta fram positionerna i arbetet för ett föräldravänligt arbetsliv.

Företaget har ett partsgemensamt, ambitiöst och systematiskt arbete för att underlätta förenandet av arbete och föräldraskap, har en uttalat positiv inställning till föräldraledighet samt att föräldralediga ingår i lönerevisionen och omfattas av företagets bonussystem på lika villkor som övriga anställda.

Unionens förbundsordförande Martin Linder menar att föräldraskap fortfarande är hämmande för karriär- och löneutveckling i Sverige.

– Företag som Volvo Cars föregår med gott exempel. Alla tjänar på ett jämställt och föräldravänligt arbetsliv, säger han.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.