Engagera personen i lösningen
Tänk dig att du får veta att en medarbetare är otrevlig mot kunderna. I stället för att ge svepande kritik som att ”Vi ska minsann vara trevliga mot kunderna här” – förklara situationen specifikt och be om lösningar.
Säg något i stil med ”Du vet ju att det är viktigt att du ger ett bra första intryck, men jag har hört att några personer tycker att du är för kortfattad och inte återkommer tillräckligt snabbt. Vad tycker du behöver göras för att de inte ska uppfatta det så?”
Genom att göra så visar du respekt för och bygger upp medarbetarens självförtroende – samtidigt som ni hittar en lösning på problemet.
Använd det medarbetaren uppskattar
Vad är viktigt för den aktuella medarbetaren? Om det är att vara kompis med kollegorna – använd dig av det för att motivera personen att ta till sig kritiken.
Om medarbetaren alltid är sen till möten, koppla kritiken till kollegorna. ”Hur tror du att det påverkar vad de andra tycker om dig när du kommer för sent till möten?”
Var avspänd
Ibland kan det vara rätt att skrika, men det effektivaste sättet att ge kritik på jobbet är i nästan alla fall att framföra den rakt på sak, med avspänt ansiktsuttryck och neutralt kroppsspråk. Det visar att kritiken inte är någon katastrof, utan en naturlig del av hur ni jobbar och utvecklas.
Lyssna på hur medarbetaren vill få feedback
En del medarbetare vill få feedback, eller kritik, så fort behovet uppstår. Andra vill få den samlad en gång i veckan. Vissa vill få feedback via mejl, andra muntligen. Vissa på chefens rum, andra på sitt eget eller i ett samtalsrum.
Innan det har blivit problem som du behöver ta upp: ta reda på av varje medarbetare ”Hur vill just du få feedback och kritik?”.
Källa: Harvard Business Review