Men trots oron över hur data kan användas accepterar mer än hälften av de nordiska konsumenterna alltid eller nästan alltid företagens villkor för registrering och köp utan att ens läsa dem. Norska konsumenter bryr sig minst, medan finska och svenska är lite mer noggranna och danskarna mest försiktiga, enligt rapporten.
Global Mobile Consumer Survey visar också att konsumenter inte känner till vilken typ av exponering de faktiskt har på internet. Flera företag informerar inte om varför de behöver konsumenternas uppgifter samtidigt som den information som finns ofta är svår att förstå.
– Skälen kan vara många, men i många fall är konsumenterna inte deras egentliga kunder utan andra företag som köper riktade annonser eller andra tjänster. Makten över kunddata ger företagen möjlighet att få konsumenternas förtroende, säger Jonas Malmlund, TMT Leader på Deloitte i ett pressmeddelande.
Läs även: Var femte kan tänka sig helt digitalt bostadsköp.
När det gäller att skydda sina fysiska datorer eller smartphones är konsumenterna däremot mer medvetna. I Norden är över hälften av alla smartphones försedda med fingeravtrycksigenkänning och användningen av fingeravtryck ökar. Mer än tre fjärdedelar av smartphone-ägarna använder PIN-kod eller lösenord, medan 45 procent använder fingeravtryck. Framöver kommer emellertid fingeravtryck troligen att ersättas med ansiktsigenkänning enligt rapporten.