nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Dumhet är inte så dumt

Ibland kan dumhet höja effektiviteten i en organisation. Det menar Mats Alvesson, organisationsprofessor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Teorin han och kollegan André Spicer lägger fram handlar om så kallad funktionell dumhet - frånvaron av kritisk reflektion.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Mats Alvesson och André Spicer har i artikeln ”A Stupidity-Based Theory on Organisations” utvecklat en teori om funktionell dumhet. Artikeln har publicerats i tidskriften Journal of Management Studies.

– Vi ser funktionell dumhet som frånvaron av kritisk reflektion. Ett tillstånd präglat av enhet och konsensus som får medarbetarna i en organisation att undvika att ifrågasätta beslut, strukturer och visioner. Paradoxalt nog bidrar den stundtals till att höja produktiviteten i en organisation, säger Mats Alvesson i ett pressmeddelande från Lunds universitet.

När dumheten är funktionell handlar det om att inte bromsa en tanke eller idé, att med stort engagemang gasa igång ett förlopp i en organisation. Energin som den funktionella dumheten för med sig kan leda till ökad produktivitet och harmoni i ett företag. Men den kan också bli dess fall.

– Den är ett dubbeleggat svärd. Funktionell för att den har vissa fördelar och gör att folk entusiastiskt koncentrerar sig på uppgiften. Dum för att den kan medföra risker och problem när folk inte kritiskt frågar sig vad man själv och organisationen egentligen håller på med.

Förutsättningen för att funktionell dumhet kan uppstå handlar om ett ledarskap som marginaliserar tvivel och stänger dörren för en öppen kommunikation i organisationen. Det beteendet är till exempel en del av förklaringen till de senaste årens finanskrascher.

Vissa dummare än andra

Enligt forskarna är vissa branscher mer korkade än andra. Organisationer som gör en dygd av sin personals klokskap och säljer immateriella tjänster eller varumärkta produkter, såsom delar av massmedia, modeindustrin och konsulter, pekas ut som särskilt benägna att utveckla funktionell dumhet.

– Den är framträdande i ekonomier som domineras av övertalning genom bilder och symbolisk manipulation. Folk skall helst entusiastiskt tro på en verksamhet som är tveksam ifråga om vad som bidrar till behovstillfredställelse. Men kanske krävs det ett nytt ledarskap för att hantera balansgången och fallgroparna med funktionell dumhet, säger Mats Alvesson.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.