nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Öka kreativiteten på jobbet med lek

Arbetsgrupper blir mer kreativa om de får utrymme att leka. Viktigast är lekfullheten i vardagen, inte bara på personaldagar. Det visar färsk svensk forskning.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Samuel West på Lunds universitet har låtit närmare 300 personer delta i experiment där lek kopplas samman med kreativitet. I en studie hölls två slags möten: konventionella och lekfulla. I den gruppen som hade lekfulla mötena användes stimuli som leksakspistoler och lösmustascher samt spel. Den andra gruppen höll vanliga möten. Den självskattning som alla deltagare gjorde före och efter mötena visade tydligt att den grupp som hade lekfulla möten kände sig mer kreativa.

Teater gör personalen mer påhittig

Den andra studien med 100 personer innebar att hälften av dem deltog i improvisationsteater vid tre tillfällen. Den andra hälften arbetade som vanligt. Alla fick göra kreativitetstest, både på individ- och gruppnivå, före och efter övningen som pågick under en månad. Resultaten blev förvånansvärt tydliga. Bland teateraporna ökade kreativiteten rejält, speciellt på gruppnivå.

– Gruppens kreativitet är också den som är mest intressant för ett företag. Moderna företag vill inte längre ha den kreativa ensamspelaren. Det är gruppen som helhet som ska vara kreativ, säger Samuel West.

Chefen måste leka först

Enligt Samuel West spelar chefen spelar en viktig roll; leker inte chefen så leker ingen annan heller.

– Det spelar ingen roll att man som i Sverige har platta organisationer.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.