3 myter om psykologisk trygghet

Kvalitetskultur För att göra rätt måste man veta vad som är fel. Begreppet psykologisk trygghet kan ibland skapa förutfattade meningar och missuppfattningar. Här är tre myter som vi sticker hål på.

3 myter om psykologisk trygghet
Foto: Stockadobe
  1. Psykologisk trygghet handlar om att undvika konflikter
    Fel – När medarbetarna känner sig trygga lyfter de problem, diskuterar idéer och delar med sig öppet om tankar och åsikter, eftersom de inte är rädda för repressalier.
  2. Psykologisk trygghet är att vara överbeskyddande
    Inte alls – Det handlar inte om att acceptera att personer presterar dåligt. Psykologisk trygghet handlar om att ge feedback så att människor kan lära av sina misstag, och föra en diskussion om hur man kan växa i stället för att fokusera på vad som är fel.
  3. Psykologisk trygghet är lika mycket allas ansvar
    Faktiskt inte – Kollektivt engagemang är viktigt, men det är ledarna som har störst inflytande. De sätter tonen och signalerar vilka beteenden som belönas och vilka som inte tolereras.

Källa: Boston Consulting Group

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.