– Undersökningen pekar på att det är viktigt att chefen är en förebild i att hantera konflikter. Om han eller hon undviker att ta itu med dem är risken stor att man i stället skapar fler, säger Eva Brunnberg, regionchef Experis, ett företag i Manpowergroup.
Mer än varannan anställd har varit med om att personer har slutat på grund av en konflikt på arbetsplatsen. Trots detta är det inte alla som tar problemet på allvar. Enligt undersökningen säger var femte arbetsgivare, 21 procent, ingenting alls när det uppstår en konflikt.
– Arbetsplatser som fungerar väl präglas av positiv stämning och starkt engagemang. Därför är det viktigt att arbetsgivare har rutiner för att snabbt lösa de konflikter som uppstår, säger Eva Brunnberg.
Fakta
Manpower Work Life
Är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under augusti/september 2015 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studenter. 4 266 personer har svarat på frågorna om konflikter på arbetsplatsen.
publicerad 19 oktober 2015